Nagyon fontos bírósági döntés született tegnap a 2022-es választással összefüggésben
Nem lennék meglepve, ha a 2026-os kampány után (vagy már azelőtt) Magyar Péter is hasonló pereket veszítene...
Bár összességében jelentősen csökkentek a rádióknál elköltött reklámösszegek az elmúlt években, idén mégis újra növekedésnek indulhatnak a bevételek. A Kreatív cikkében arról is beszámolt: a kormányváltás óta a Nyerges Zsolthoz köthető Class FM-é a költések 66 százaléka.
Míg a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) adatai szerint 2011-ben a teljes piac reklámköltésének mindössze 4,9 százalékát tették ki a rádiós hirdetések, addig a Kantar Media listaáras becslése szerint az állami médiamixben a rádiós hirdetések részesedése 11,7 százalékos – olvasható a Kreatív cikkében. A költés a területen tavaly közel 1,8 milliárd volt, amely összeg a cikk szerint idén jelentősen megemelkedhet, hiszen már az első félévben 1,35 milliárdot hagyott az állam a rádióknál.
A Kreatív kiemeli: a közterületi piacon a kormányváltás után az állami hirdetések 70 százalékát a Nyerges Zsolthoz közeli Publimont vitte, a rádiós piacon pedig a szintén hozzá köthető Class FM-é a költések 66 százaléka. Megjegyzik: a Publimont mellett a piac másik legnagyobb szereplőjének, az Epamediának a részesedése mindössze 4 százalék, ahogy a rádiós piacon a Class FM-mel együtt induló konkurensé, a baloldalhoz kötődőnek mondott Neo FM-é szintén alig 4 százalék volt a kormányváltás óta. A Class FM-en közel százszor költött többet az állami szektor, mint a Neo FM-en. Az aránytalanságot a Kreatív szerint súlyosbítja, hogy 2008 óta a rádiós piac összárbevétele a felére csökkent.
A Neo FM jelenleg 800 millió forint műsorszolgáltatási díjjal tartozik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH), több havi bérrel a nyár végén felmondó munkatársaknak, és szintén több havi bérleti díjjal és rezsivel a székhely tulajdonosának és a közüzemi szolgáltatóknak – írták. Hozzátették: nem állítható, hogy a Neo FM szabadesése kizárólag az állami hirdetések elmaradásának köszönhető, a hallgatottsági adatok különbségéből azonban nem következhet akkora eltérés a hirdetési bevételekben.
A márciusban indult Music FM-ről a Kreatív azt írja, az első adatfelvétel hónapjáig, júniusig egyes állami cégek és intézmények összesen körülbelül 153 millió forintot költöttek listaáron a rádiónál, az első hivatalos adatközlés hónapjában viszont már csak 11,9 milliót. Az állami pénzek tekintetében az új adó részesedése 19 százalékos 2012-ben. A Kreatív kérdéseire megküldött válaszában a Miniszterelnökség a Music FM preferálásával kapcsolatban azt közölte: az adó hallgatói összetétele és műsorstruktúrája indokolja azt.
A Kreatív cikkében arra a következtetésre jut: „az állami hirdetések ilyen elosztása nyilvánvalóan a Fidesz-közeli kapcsolatok miatt ennyire feltűnő, emellett – ahogyan a közterületi piacon is – lehet azzal érvelni, hogy egy országos állami, egy országos kereskedelmi, valamint néhány kisebb, regionális rádióval, hálózattal tökéletesen lehet hozni azokat az eléréseket és számokat, amelyek egy kampány sikeres és hatékony teljesüléséhez kellenek”.