Alkotmánybíróság: A hatóságok nem váltak eszköztelenné

2012. november 21. 21:47

A rendőrség és a közterületek felügyeletét ellátó szervek nem váltak eszköztelenné azokkal a – sok esetben a hajléktalansággal összekapcsolódó – szabálysértésekkel szemben, amelyek zavarják az embereket, vagyis sértik a közrendet – közölte Bitskey Botond, az Alkotmánybíróság főtitkára szerda este az MTI megkeresésére.

2012. november 21. 21:47

Bitskey Botond, az Alkotmánybíróság főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy azok a szabálysértések, „amelyek sok esetben a hajléktalansággal kapcsolódnak össze”, mint például a koldulás agresszív formái, a garázdaság, a csendháborítás, a köztisztasági előírások megsértése vagy a közerkölcssértés, ahogy eddig önálló szabálysértési tényállások voltak, továbbra is azok. Ezek a cselekmények továbbra is szankcionálhatók – szögezte le.

Mint kiemelte: az Ab „kizárólag és kifejezetten azt az indokolatlanul széles tényállást nyilvánította alaptörvény-ellenesnek, hogy bárkit csak azért büntessenek, mert hajléktalanként közterületen él”. Azzal kapcsolatban, hogy a megsemmisített rendelkezések a hajléktalanok létbiztonságát szolgálta, Bitskey Botond emlékeztetett arra, hogy a szabálysértési törvény alapján is csak a belterületen lehetett fellépni a hajléktalanokkal szemben.

Azzal kapcsolatban pedig, hogy a polgármesterek az Országgyűlésnél kezdeményezik új törvény megalkotását, az Ab főtitkára azt mondta: az Ab határozatában nem általában tiltotta meg, hogy az önkormányzatok felhatalmazást kapjanak ilyen jellegű ügyekben rendeletalkotásra. Megjegyezte viszont, hogy az önkormányzati törvény most megsemmisített rendelkezése anélkül biztosított rendkívül széles, diszkrecionális jogkört a helyi önkormányzatoknak a tiltott magatartások meghatározására, hogy a hatáskör terjedelmét, a felhatalmazás kereteit pontosabban meghatározta volna. A jogbiztonság sérelméhez ráadásul az is hozzájárult, hogy a felhatalmazó törvényi rendelkezésekben nem egyértelmű fogalmak szerepeltek – emelte ki Bitskey Botond, hozzátéve: ezeket a hiányosságokat egy megfelelően megállapított törvényi felhatalmazó rendelkezéssel orvosolni lehet.

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bini
2012. november 21. 23:05
Magyarázom a bizonyítványom. Eddig se azért büntették és szankciónálták a hajléktolanokat, mert hajléktalanok, hanem más szabálysértés miatt és az őnkormányzati rendeletben meghatározott a közbiztonságot az együttélés szabályait, az utca rendjét megzavaró tevékenység miatt. Ami nagyon fontos volt, hogy magát a hajléktalant is védték az őnkormi rendelettel a testi épségét és, hogy ne essék büncselekmény áldozatává. Amennyiben nincs szankció valamihez rendelve, vagy annak kilátásba helyezése akkor pont azt a hatását veszti el amiért léttre hozták. Ezt minden józan gondolkodású ember tudja. Úgylátszik ha valaki a Tallárt magára ölti akkor Istenfölé helyezve magát itélkezik és kinyílatkoztat. Át akarja venni a törvényhozás szerepét ami nincs a feladatköre között. Egyedül alkotmányosági kritériumokat vizsgálhatja és ott nincs leirva az, hogy minden esetben az egyén szabadságjoga felüláll a közösség a többségi társadalom jogainál. Ez a jogalkotó és a jogalkalmazóra tartozó jogok minden egészséges társadalomban.
bini
2012. november 21. 23:02
Magyarázom a bizonyítványom. Eddig se azért büntették és szankciónálták a hajléktolanokat, mert hajléktalanok, hanem más szabálysértés miatt és az őnkormányzati rendeletben meghatározott a közbiztonságot az együttélés szabályait, az utca rendjét megzavaró tevékenység miatt. Ami nagyon fontos volt, hogy magát a hajléktalant is védték az őnkormi rendelettel a testi épségét és, hogy ne essék büncselekmény áldozatává. Amennyiben nincs szankció valamihez rendelve, vagy annak kilátásba helyezése akkor pont azt a hatását veszti el amiért léttre hozták. Ezt minden józan gondolkodású ember tudja. Úgylátszik ha valaki a Tallárt magára ölti akkor Istenfölé helyezve magát itélkezik és kinyílatkoztat. Át akarja venni a törvényhozás szerepét ami nincs a feladatköre között. Egyedül alkotmányosági kritériumokat vizsgálhatja és ott nincs leirva az, hogy minden esetben az egyén szabadságjoga felüláll a közösség a többségi társadalom jogainál. Ez a jogalkotó és a jogalkalmazóra tartozó jogok minden egészséges társadalomban.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!