„Az alapszintű oktatásba be kell épülnie az internet-tudatosságnak; a felhasználók védelme kiemelt feladat, a magánszféra védelme, a veszélyek elhárítása pedig szintén nagyon fontos” – húzta alá. Mátrai véleménye szerint az internethasználatban két végpont figyelhető meg: akik élesen elhatárolódnak, illetve akik függővé válnak. „A két végpontban az elidegenedés egyaránt jelentkezik, az egészséges arany középút a kiegyensúlyozott internethasználat által érhető el” – zárta Mátrai Gábor.
Lucza Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NEFMI) kommunikációs államtitkársága nevében, szintén az oktatás témakörében szólalt fel, elsősorban a digitális írástudásra vonatkoztatva. Mint mondta, a fejlődésnek is vannak veszélyei. „Magyarországon cél a 100 százalékos szélessávú lefedettség elérése, amely állami pénzekből valósul meg, azonban ha ezzel párhuzamosan nem valósul meg az oktatás felzárkózása, akkor az nagy veszélyeket rejt, elsősorban a gyermekek, fiatalok esetében” – mondta Lucza.
Egy 2011-es felmérést ismertetve a szakember beszámolt róla: a 16 év feletti magyar lakosság csaknem fele még mindig digitálisan írástudatlan. Az elmaradottabb térségekben, eszközök hiányában a tanárok is felkészületlenek – mondta, megjegyezve: a fiatalok pedig nagyon fogékonyak lennének. „Amikor a gyerekek hozzáférnek az internethez, védtelenekké válnak, hiszen általában nincs, aki megtanítsa őket a biztonságos használatra” – hívta fel a figyelmet a NEFMI munkatársa. Mint mondta, a pedagógusok továbbképzése mellett a szülők tanítását sem szabad elhanyagolni.