Új, a legális zenei és képes tartalmakat előnyben részesítő algoritmust használ az internetes keresésekkor hétfőtől a Google motorja. A Google, amelyet korábban a zene- és a filmipar képviselői azzal a kritikával illettek, hogy nem tesz eleget az illegális letöltések elleni küzdelemben, egy blogbejegyzésben jelentette be a változtatást. Az eddig is rendkívül bonyolult szempontrendszerbe egy újabb is beépül: a keresőmotor vizsgálja – a relevancia, a metalinkek száma, a kattintási ráta mellett – a weblapokon elhelyezett tartalomra vonatkozó jogvédelmi bejegyzéseket is.
„Azok az oldalak, amelyeken sok a szerzői jogsértés miatt eltávolított tartalom, lejjebb sorolódnak a találati listán" – írta Amit Singhal, a Google fejlesztőmérnöke a bejegyzésben. Mint megjegyzi, a több mint két éve bevezetett, jogsértő tartalmakat szűrő rendszer ma már egy nap alatt több jogsérelemről szóló bejelentést dolgoz fel, mint az egész 2009-es évben. „Több mint 4,3 millió URL – csak az utóbbi 30 napban” – fedte fel Singhal. Ezt az elmúlt évek alatt összegyűjtött adatbázist fogja a kereső a továbbiakban az algoritmusai közé integrálni.
Az utóbbi időben különféle szűrési technikák bevezetése miatt bírált kaliforniai internetóriás azonban óvatosan hozzáteszi, hogy mivel csak a szerzői jog tulajdonosai tudhatják biztosan, hogy egy bizonyos megjelenés engedélyezett-e vagy sem, és csak a bíróságnak áll jogában szerzői jogsértést kimondani, ezért a Google nem távolít el találatokat, csak lejjebb helyezi azokat a találati listán. Oldalakat eltávolítani kizárólag érvényes hatósági kérelem esetében fognak. A honlapok tulajdonosainak ezen felül rendelkezésére bocsátanak olyan eszközöket, amelyek visszajelzés, tiltakozás küldésére alkalmasak abban az esetben, ha a Google tévesen minősítette jogsértőnek az oldalt.
A BBC tudósítása szerint a brit lemezkiadókat képviselő BPI örömmel fogadta a lépést. Emlékeztettek arra, hogy már egy ideje e mellett a megoldás mellett érveltek. „Alaposan megvizsgáljuk majd, hogy ennek a változtatásnak mekkora hatása lesz a gyakorlatban, de üdvözöljük a Google bejelentését és más internetes keresőket is arra ösztönzünk, hogy kövessék a példát” – mondta Geoff Taylor, a BPI vezetője. Az Amerikai Filmszövetség is „optimista” a változtatással kapcsolatban. Mint a szervezet egyik vezetője, Michael O'Leary fogalmazott, közelről figyelik majd a fejleményeket, az ördög ugyanis mindig a részletekben rejlik.