Ne engedjünk a csordamentalitásnak, őrizzük meg a civil kurázsit – ne engedjük be a rémet!
Soha nem engedhetünk a csordamentalitásnak. Veszprémy László Bernát írása.
A Ringier Kiadó és Nyomda 13,998 milliárd forintos eredménnyel zárta a tavalyi évet, ami visszaesés a korábbi évekhez képest. Legtöbb bevételét napilapjainak köszönhette a cég 2011-ben. Az ügyvezető igazgató a on-line területen és a rendezvényszervezésben lát előrelépési lehetőséget.
A Ringier Kiadó és Nyomda 13,998 milliárd forintos eredménnyel zárta a tavalyi évet, az árbevétel arányos nyereségarány 13,4 százalékos volt – mondta szerdán újságíróknak a kiadóvállalat ügyvezető igazgatója. Mihók Attila közölte: ez visszaesés a 2010-es csaknem 14,3 milliárdos, valamint a 2009-es több mint 14,6 milliárd forintos eredményhez képest, ám az árbevétel arányos nyereségarányt növelni tudta a vállalat. Arányaiban a napilapoknak köszönhette tavaly is a legtöbb árbevételt a cég: csaknem 8,6 milliárd forintot, míg a magazinok több mint 1,7 milliárd forintnyi, az egyéb termékek pedig több mint 3,66 milliárd forintnyi árbevételt produkáltak. A bevételi struktúra azonban évről évre változik, az egyéb termékek egyre nagyobb arányt hasítanak ki. A Ringier a tavalyi, kevesebb, mint 100 milliárd forintos sajtópiaci reklámbevételből 11 százalékban részesedett.
Mint azt az ügyvezető igazgató elmondta, a válság miatt tovább koncentrálódó médiapiacon a kiadók többsége költségcsökkentéssel és áremeléssel reagált a mérséklődő bevételekre és piacméretre. Szinte minden napilap veszített példányszámából és hirdetési bevételeiből tavaly – közölte, kitérve arra, hogy a portfolióján tavaly alig változtató Ringier lapjai közül a Blikk és a Nemzeti Sport példányszáma a piaci átlagnál kisebb mértékben, míg a Népszabadságé azt meghaladóan csökkent.
A hetilapok és magazinok piaca is szűkült tavaly, bővülést egyedül a gasztronómiai termékekkel lehetett elérni, ahol régen látott mértékű lapindítási láz volt 2011-ben. Hozzátette: továbbra is a bulvár, a sport és a női magazinok jelentik a kiadó erősségeit, és mára a Ringier kezében van a legnagyobb, fiataloknak szóló portfolió, amelyet bár kisebb hirdetői aktivitás jellemez, a digitális megjelenés itt fejlődik a legdinamikusabban.
Stagnálás jellemezte az on-line piacot is, mondta Mihók Attila, aki ugyanakkor előrelépési lehetőséget lát a Microsofttal stratégiai partnerségben, fél évvel ezelőtt beindított MSN Mai Napban, a Ringier új internetes portáljában. A portálnak tavaly az utolsó negyedévben mintegy 101 ezer egyedi látogatója volt naponta, míg a Blikk.hu 135 ezer, a nol.hu 87 ezer, a Nemzeti Sport Online pedig 136 ezer fős napi látogatószámot ért el.
A mobil alkalmazások piacáról szólva azt mondta: mivel a termékek több mint 90 százalékát ingyenesen nyújtó területen sem született még hatékony üzleti modell, a jövőben is lesz olyan alkalmazása a Ringiernek, amelyet pénzért nyújt a felhasználóknak. Hozzátette: az on-line-hoz hasonlóan ennek a piacnak a növekedési üteme is elmarad a korábban vártnál. A Ringier a legnagyobb fejlesztéseket a Nemzeti Sporthoz kapcsolódóan hajtotta végre ezen a területen.
Mihók Attila közölte: a Ringier lehetőséget lát a rendezvényekben is. Tavaly már első saját koncertjét is megrendezte és a jegyértékesítésbe is bekapcsolódott, szép eredményekkel. A kiadónak jelentős bevételei származtak a Népszabadsághoz kapcsolódóan terjesztett könyvsorozatokból, CD-kből és DVD-kből is. A Ringier tevékenységei között jelentős szerepet játszik az ország legnagyobb napilapnyomdájának üzemeltetése is, amely az idei évtől kereskedelmi nyomtatványokat is készít.