Az újságíró felhívta a figyelmet: a közösségi média és a hírvilág versenyéről is beszélni kell, hiszen a Facebook is információt közvetít, és adott esetben a civil hírfolyam háttérbe szoríthatja a hivatásosok munkáját. Ezzel kapcsolatban úgy foglalt állást: az azonnali információátadás szempontjából nagyon hasznos szájtokról van szó, de az okokra az online nem biztos, hogy választ tud adni. Mindkét médiatípus tud létezni a másik mellett – zárta gondolatát.
Továbbra is létezik a digitális szakadék, vagyis hogy a népesség nem azonos feltételekkel fér hozzá egyes médiatípushoz – ismertette Both Vilmos, a Független Médiaközpont kuratóriumának tagja. A leghátrányosabb helyzetben az idősek, a kis falvak lakói, valamint az alacsony keresetűek vannak. Both úgy vélte: a digitális írástudatlanság felszámolásában sokkal nagyobb szerepet kellene vállalnia az államnak, de egyfajta piaci összefogás is indokolt lenne. „Mindenkinek érdeke, hogy sokan internetezzenek” - mondta. Versenyképességi szempontból fontos, hogy milyen az országban az internetes tudás elterjedtsége – így a munkaképes korúakat kell előnyben részesíteni a képzések során –, de mindenkit be kell vonni – tette hozzá.
Tóth Borbála ezzel kapcsolatban elmondta, egy 2011-es kutatás szerint lakosság 28 százaléka nem jutott még internethez. Both Vilmos válasza szerint a netes felmérések kedvezőtlen képet mutatnak, mert a 16-18 éven aluliakat nem veszik figyelembe, holott az már egy, a digitális világban jártas generáció. Both szerint a szavazóképes lakosság legalább egyharmada nem használ internetet, egy másik harmada pedig nem tudatosan teszi azt. Kiegészítette: utóbbi főleg a fiatalokra jellemző, akik napi átlagosan öt órát töltenek a monitor előtt, de a Facebookra csak kapcsolattartási célból regisztráltak. A társadalomnak maximum fele mutat tudatosságot és használ internetet egyszerre – közölte a szakember.
Mong Attila, az Origo szerkesztője arról beszélt: az internetes portálok az írástudatlanokkal nem találkoznak, de ő maga azt tapasztalta, hogy sok olvasó nem látja a különbséget például a hír- és véleményoldalak között. Mint mondta, újságírói felelősség is, hogy a kisebb gyakorlattal rendelkezők ne vesszenek el a hírfolyamban. Mong a közösségi szájtokról elmondta, azok egyelőre nem hoznak óriási méretű olvasóközönséget. Magyarországon a portálok a közösségi média kihasználásban késlekedtek - mondta, hozzátéve: a blogok ma brandépítésre alkalmasak, nem pénzcsinálásra, tehát sokan nem megfelelően használják azokat.
*
Az előadások német és magyar újságírók közös kerekasztal-beszélgetésével folytatódott, ahol a résztvevők arra keresték a választ, hogy „sért-e etikai elveket az a mód, ahogyan a német sajtó magánkölcsöne miatt össztűz alá vette Christian Wulff szövetségi elnököt?”. Hogy a felszólalók szerint meddig mehet el a szabad sajtó, és ki szabhat neki korlátokat egy demokratikus jogállamban, arról a Mandiner hamarosan beszámol.