A szakszervezetek még kételkednek, de már elismerik: a vártnál nagyobb lesz a pedagógusbér-emelés
Átlagosan 21,2 százalékkal tervez a kormány.
Szakértők szerint kérdéses, hogy lesz-e pénz a félig önkormányzati fenntartású státuszból teljesen állami finanszírozásúvá váló iskolák üzemeltetésére.
Tállai András önkormányzati államtitkár a múlt heti kormányülés után jelentette be, hogy az általános iskolák fenntartása állami feladat lesz, az irányítás feladata, vagyis az igazgatók kiválasztása és az ellenőrzés pedig a helyi kormányhivatalok hatáskörébe kerül.
A bejelentéssel Hoffmann Rózsa ismét alulmaradt egy fontos oktatást érintő kérdésben - írja a NOL. A lap emlékeztet, hogy az oktatási államtitkárság elképzelései szerint az állam csak azoktól az önkormányzatoktól venné át az iskolát, amelyek lemondanak az intézmény fenntartásáról. A parlament oktatási bizottságának vezetője, Pokorni Zoltán szerint bár az állami szerepvállalást hangsúlyosabbá kellene tenni, de az iskolák fenntartását az önkormányzatoknál hagyná. A Széll Kálmán Tervvel azonban eldőlt a kérdés, az új közigazgatási törvényt már az abban megfogalmazott államosítási szándékkal írják.
A jelenlegi rendszerben a központi költségvetés az iskolák fenntartáshoz szükséges költségek felét fedezi normatíva formájában, a többit a települések teszik hozzá. Szakemberek szerint egyelőre kétséges, honnan lesz az államnak annyi pénze, hogy átvegye az önkormányzatoktól az iskolákat. Legalább 300 milliárd forintot kellene ugyanis előteremteni ahhoz, hogy az önkormányzatok által eddig fizetett részt pótolni lehessen.
Egyes önkormányzati politikusok szerint a feladatok csökkenésévek párhuzamosan további forrásokat vonhat el az állam a településektől. Az „előrelátó” önkormányzatok pedig – félve az államosítástól – már egyházi fenntartásba adták iskoláikat. A NOL arra is kitér, hogy a jövő állami iskolája kevesebbe fog kerülni, hiszen 16 évre szállítják le a tankötelezettség korhatárát, és az érettségizők számának tervezett, negyven százalékos szűkítésével is újabb pénzeket lehet kiszivattyúzni a rendszerből. A lap szerint az államosítással és az egyházi iskolák térnyerésével még inkább kettészakadhat a magyar iskolarendszer.