Folyamatos támadás alatt a szuverenitásunk – interjú Tuzson Bence igazságügyi miniszterrel
Mi várható a soros elnökségtől az igazságügy területén? Mit gondol az uniós vitákról? Mit tehetünk Európa és hazánk versenyképességéért?
Pályázatok révén lehetőség nyílt egyfajta adás-vételre a közoktatásban, ám a 2011-2012-es kiírásokon múlik, hogy lesz-e minderre pénz. A Mandiner Jakobsenné Szentmihályi Rózsával, a Edu-Coop Pedagógiai Intézet Coop System Projektirodájának szakmai vezetőjével beszélgetett.
Az oktatás mely területeivel foglalkozik az irodájuk?
Az Edu-Coop Pedagógiai Intézet Coop System Projektirodája, mint a TÁMOP 3.2.2 Közép-magyarországi Régió Hálózatkoordinációs Központja egy „interface”, közvetítő csatorna 3 szereplő között: a közoktatás irányítás és (az intézményi pályázatok), a szakmai szolgáltatást nyújtók és az intézmények (fenntartók) között. Alapvető cél az intézményi fejlesztések szakmai támogatása, a közoktatás modernizációjának támogatása. Továbbá a régió közoktatás-fejlesztéseinek és a pályázati rendszernek figyelemmel kísérése, ösztönzés a fejlesztésekbe való bekapcsolódásba, valamint a régió fejlesztési tevékenységének nyomon követése, rendszeres és részletes elemzések készítése. Ezek mellett a közoktatás modernizációja érdekében fontos az újszerű tanulási forma, a hálózati tanulás kialakítása és elterjesztése a régióban.
Mik a mindennapi munkájuk fő feladatai?
A projekt legfontosabb pillérei: a referencia intézmények felkutatása, azaz a potenciálisan alkalmas intézményeket kidolgozott keretrendszer alapján minősítsük. A fejlesztéskoordináció másik kiemelt feladata szakmai szervezetek hálózatba szervezése együttműködési megállapodás alapján. A regionális szakmai irányítás és az intézmények szakmai támogatása. Jelenleg az a gyakorlat, hogy az iskolák „jó gyakorlatai” csak az adott iskolában ismertek, tehát saját magukban jó iskolák. E folyamat révén viszont, ha egy iskola kifejleszt egy „jó gyakorlatot”, azt átadhatja. A Régiós Központ egyik fontos feladata a „jó gyakorlatok” feltöltésének az ösztönzése és közvetítése az intézményeknek. Pályázatok révén lehetőség nyílt egyfajta adás-vételre a közoktatásban (TÁMOP 3.1.4-es pályázók révén). A jó gyakorlat megléte feltétele a referencia-intézménnyé válásnak.
Ez hogyan történik meg? Mi kell ahhoz, hogy egy iskola felkerüljön az adatbázisba?
A „Jó gyakorlatokat” az Educatio honlapján a „Szolgáltatói kosár” felületre lehet feltölteni. A referencia-intézmény is ezen a felületen regisztrálhatja magát. Az intézményeket előminősítjük. Az előminősítés az Educatio által kidolgozott eljárásrend alapján történik. Ellenőrizzük a dokumentumokat, és a két jó gyakorlatot, melyeket legalább két éve használnak az adott intézményben. Fontos a helyszíni látogatás, ilyenkor megnézzük, hogy az intézmény innovatív, befogadó-e, illetve kompetencia alapú oktatás folytat-e. A potenciális referencia-intézménynek fejlesztési tervet kell készíteni, mely képzéseket is magában foglal (erre egy újabb pályázati konstrukcióra várunk, nevezetesen a TÁMOP 3.1.7-re).
A szolgáltatók hálózatba szervezésénél újdonság, hogy például színházak, múzeumok , civil szervezetek is bekerülhetnek a programokba, szolgáltatóként jelenhetnek meg a közoktatás területén.
Eddig csak pedagógiai szolgáltatók voltak, szervezett kereteken belül. Felvesszük a kapcsolatot a hét régióban a szolgáltatókkal, s akik együttműködési megállapodást kötnek velünk, azok a honlapunkra is felkerülnek. Ily módon valósulhat meg a Régiós Hálózatkoordinációs Központ 3 szintű fejlesztési rendszere. Az a 2011-2012-es pályázatokon múlik, hogy lesz-e rá pénz.
Fontos-e az internet, vagy inkább a személyes megkeresés a döntő?
A referencia intézmények és a szolgáltatók beszervezésében nagy szerepe van a kistérségi koordinátoroknak, akik felkutatják ezeket az iskolákat és személyesen tapasztalat alapján tudják őket ajánlani. Tehát fontos a személyes megkeresés, de természetesen nélkülözhetetlen az internet, az informatika, információmenedzsment tevékenysége, az adatbázis létrehozása országos és egységes rendszerben. A kialakított adatbázis integrálása is megtörténik egy szakmai nyomonkövető rendszerbe, melyet az Educatio alakított ki, mely fontos eleme lesz a további fejlesztéseknek.
Hol állnak most, illetve mi lesz a pályázati pénzekkel a jövőben?
A TÁMOP-3.2.2.-es pályázat, amely 2011. március 31-én zárul, azért jött létre, hogy a hálózati tanulást, a közoktatás modernizációját támogassa. A TÁMOP-3.1.7-es pályázat megjelenésére várunk a referenciaintézményi fejlesztési tervek megvalósításához. A közoktatás modernizációja érdekében fontosnak és szükségesnek tartjuk az elindult változások, fejlesztések további támogatását. Kérdés, hogy a jövőben a hálózati-koordinációs központoknak milyen szerepe lesz a megkezdett fejlesztések megvalósításában.