Kaputérség, hídfőterek - így fejlődik a belváros

2010. június 24. 14:33

Végre lezárták a Károly körút egyik felét, áthelyezik a villamossíneket, fákat ültetnek, két sávra szűkítik az utat, kibővítik a járdát – elindult a Budapest Szíve program soron következő projektje. A Mandiner utánanézett, milyen fejlesztések várnak Budapest belvárosára a következő pár évben.

2010. június 24. 14:33
Bukovics Martin

Alig pár hete adták át a felújított Főutcát a Szabadság téri Mózes-effektes szökőkúttal a végén, ismét építkeznek Budapest belvárosában. A fővárosi és a belváros-lipótvárosi önkormányzat közös, Budapest Szíve névre hallgató programjának következő állomása a Reprezentatív Kaputérség fantázianévre hallgató projekt, amiből eddig pár látványos terven, útlezáráson és a Károly körút-Dohány utca kereszteződésénél dolgozó munkásokon kívül nem sokat lehetett látni. De majd most, ígérik.

A Budapest Szíve program a belső városrészek tehermentesítését, revitalizációját foglalja magában, középtávú célja az, hogy a Kiskörúton belüli terület teljesen le legyen zárva az átmenő autósforgalom elől, hogy a belvárosi lakosok, turisták, gyalogosok, kerékpárosok és kiskereskedők számára összefüggő autómentes teret hozzanak létre. Négy projektből áll az egész: a Városháza felújításából, a Főutca megépítéséből, a Deák tér-Astoria közötti körútszakasz felújításából, illetve az Erzsébet híd pesti hídfőjének környékének rendberakásáról. 

Több lesz a zöldterület

A most megkezdett, és 2011. tavaszán befejezni tervezett Reprezentatív Kaputérség projekt két szakaszból áll. Az első ütemben megújul a Deák tér és az Astoria közötti körútszakasz – a négyes metró Kálvin téri munkálatainak köszönhetően a Múzeum körút járdáját kiszélesítették és díszburkolattal kövezték le. A tér egésze úgy fog átalakulni, hogy a gépjárműforgalom számára rendelkezésre álló sávok csökkentésével széthúzzák a villamosvágányokat, majd közöttük és mellettük fasorokat, valamint nyolc méter széles zöldterületet alakítanak ki, az Andrássy út végének ligetes hangulatát idézve. Az első ütem összköltsége meghaladja a 3,1 milliárd forintot, ebből 2,7 milliárdot az Európai Unió regionális fejlesztési alapjából hívott le a főváros önkormányzata.

Kérdésünkre, miszerint miért csúszott a projekt építkezési fázisa a 2009. november 5-én többek közt Demszky Gábor és Steiner Pál által szignózott támogatási szerződésben leszögezett 2009. IV. negyedévről egészen mostanáig, a következő választ kaptuk Pál Bélától, a Budapest Szíve Városfejlesztő Nonprofit Kft. kommunikációs menedzserétől: „Jelenleg ennyi idő kell a tervezéshez az engedélyek beszerzéséhez és a közbeszerzések lebonyolításához. A kivitelezői közbeszerzést megnyert konzorcium 2010. április 19-én írta alá a szerződést.” (Ez minden bizonnyal így van, a projekt honlapján azonban még nincs fent a dokumentum.) A kivitelező konzorcium szerződésben vállalta, hogy 2011. április 4-ére befejezi a projektet – amennyiben nem készülnek el vele, kötbérrel büntethetők, mondta Pál a Mandinernek.

Jól járnak a kerékpárosok

A körút épületei előtti járdaszakaszok jelentősen kiszélesednek, így jó időben lehetősége lesz a környék vendéglátóhelyeinek teraszok létesítésére. Ezzel együtt a körúton új utcabútorokat helyeznek ki, két új zebrát hoznak létre, megújulnak a kandeláberek és a tér világítása is. A kerékpárosok is jól járnak: a körúton kerékpársávot és tárolókat kapnak – ez talán nem véletlen, a tervezésben és előkészítésben a Magyar Kerékpárosklub munkatársai is részt vettek. Mint azt László Jánostól, a kerékpárosklub elnökétől megtudtuk, a bringasáv az egyetlen lehetséges eszköz a kerékpározásra a Kiskörúton. László János a Mandinernek elmondta, szeretnék, ha a Múzeum körúton már létező, a Károly körútra tervezett bringasáv a Bajcsy-Zsilinszky úton is folytatódna, és lekerülne végre a kerékpárút a járdáról, az ugyanis szerintük nagyon nem való oda. 

Kérdés azonban, hogy ha már egyszer átalakítják a Deák téri villamosok végállomását, miért nem építik őket tovább a Lehel tér felé – vagy éppen hozzák el a Lehel téri villamosokat a Deák térig. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője a Mandinernek elmondta, ez a projekt sehogy sem áll, holott minden létező hivatalos fővárosi tervben (Podmaniczky Program, Városfejlesztési Stratégia, Közlekedésfejlesztés terv) szerepel, a VEKE is támogatja, de nincs megtervezve-előkészítve.

„Mi a kezdetektől fogva azt mondtuk, hogy a Budapest Szíve nagy beavatkozásaihoz (például a Károly körút szűkítéséhez) már tömegközlekedés-fejlesztési intézkedéseket is kapcsolni kéne, mert önmagában a szűkítés nem elég. Akkor nem ment bele a Főváros, hogy a Bajcsy-villamosra is pályázzunk – féltették az uniós pénzt a metró elől, akkor még azt hitték, megkapnak rá minden pénzt” – mondta lapunknak Vitézy Dávid. Megkerestük az önkormányzat valamennyi osztályát, amely szerintünk illetékes lehet a kérdésben, csak egytől jött válasz: „A Budapest Szíve Program részletes anyaga megtalálható a www.budapest.hu nyitóoldalán. Az ott olvasható dokumentáció - többek között - tartalmazza az Ön által feltett kérdésre is a választ.”

Lesz egy új metrólejáró

A projekt második ütemében városépítészetileg és forgalomtechnikailag teljesen átszabják a Deák tér-Bajcsy-Zsilinszky út-Harmincad utca-József Attila utca környékét. A Deák téri metrólejárót átalakítják, hogy az eddigi épület elbontása után könnyedebb tetőszerkezetet kapjon, mely illeszkedik a megújult tér stílusához. A kisföldalatti Deák téri megállójánál, a szállodák előtti lejáratnál liftet alakítanak ki, pár méterrel arrébb, a Harmincad utcában pedig fákat ültetnek, új utcabútorokat és díszburkolatot tesznek a mostaniak helyébe. A József Attila utcán végig kerékpársáv épül, és a járda is kiszélesedik.

A másik nagyprojektje a fővárosi önkormányzatnak az Erzsébet híd környékének rendbetétele – ennek a programnak Hídfőterek a neve. Úgy kalkulálnak, 2011 tavaszára elkészülnek vele. A 2,2 milliárd forintos beruházás – melyből 1,6 milliárd EU-s támogatás – során megújul a Március 15. tér és a Duna-korzó is meghosszabbodik. Ahhoz, hogy a Váci utca egyik feléről átjussunk a másikba, ezentúl nem kell legyalogolnunk az aluljárón, megtehetjük ezt ugyanis egy zebrán. Fel lesz újítva az Erzsébet híd és a Március 15. tér közötti Piarista tömb: a földszinten éttermek, kávézók és üzletek nyílnak majd, a Petőfi-szoborral szemben a téren a parkolók helyén pedig sokkal több zöldfelület lesz, mint eddig.

Vitézy Dávid VEKE-szóvivő a Mandiner kérdésére fontos lépésnek nevezte a jelentős forgalomcsillapítást az Erzsébet híd - Kossuth Lajos utca - Rákóczi út tengelyen, de ehhez ők hozzákötnék a villamos visszaállítását, a tömegközlekedés fejlesztését is. Szerinte azonban jelen projektben nem történik semmi a Kossuth Lajos utcával, csak a hídfő forgalmi rendje alakul át.

„Mi szükségesnek látunk egy új projektet rövid időn belül, ami a közterület rehabilitációt, zöldfelületek telepítését, a járdák szélesítését, kerékpárút építését és a villamos visszaállítását jelentené a Kossuth Lajos utca - Rákóczi út tengelyen, hogy méltó legyen a főutca-szerephez a tengely” – mondta Vitézy, aki lapunknak adott áprilisi interjújában kifejtette, négy-ötmilliárd forintba kerülne az Erzsébet hídon áthaladó Rákóczi úti villamos pályája. Ennyi pénzt szerinte el tudna rá költeni a város, ráadásul a témában uniós források is rendelkezésre állnak. A pocsék állapotban lévő Rákóczi út és környékének felújítása azonban már a következő fővárosi vezetés feladata lesz.

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Arma Gedeon
2010. június 25. 10:13
Titeket valóban kielégít, ha egy rohadó, vizesedő, beázó tetejű házon átfestik az ablakkeretet?
fiksi
2010. június 24. 19:25
Nem lehetne a Lehel úti villamost levezetni a 3-as metró alagútjába a Váci útnál és kivezetni a Deák térnél? Amennyiben az alagútban ki kéne húzni egy felsővezetéket és esetleg tipikusan erre a vonalra méretezett kocsikat is kellene venni, még akkor sokkal olcsóbb lenne a teljes belvároson keresztül húzódó és észak- pestet dél -budával összekötő új vonal megépítése, mint a Bajcsy- Váci Út ,Keleti tér teljes átalakítása.Berlinben és Párizsban felhasználják a régi metróalagutakat az új vonalakhoz. Tudom, hogy azok csak kéregvasutak, de akkor is.
hupikéktörpike
2010. június 24. 19:24
Mit szólsz ehhez, butapesti?
bambuci
2010. június 24. 18:58
Reméljük h a többi önkormányzat is csatlakozik majd és belülről kifelé haladva akár a nagykörútig vagy még annál is tovább fásítanak... Ma már nem is emlékszünk az üllői úti fákra...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!