A legtöbb pénzt az UEFA kereste az Eb-n

2024. július 21. 22:16

A világ legnagyobb üzlete, ekkora profitrátával senki sem dolgozik.

2024. július 21. 22:16
MUNICH, GERMANY - JUNE 14: Albart, Official Mascot of UEFA EURO 2024, poses for a photo prior to the UEFA EURO 2024 group stage match between Germany and Scotland at Munich Football Arena on June 14, 2024 in Munich, Germany.
Dénes Ferenc
Dénes Ferenc
Vendégszerző

Nyitókép: Alexander Hassenstein / Getty Images

A labdarúgó Európa-bajnokság a gazdaság számos területére komoly hatással van. Ezeket alapvetően két csoportra, közvetlen és közvetett hatásokra szokás osztani, illetve számolni lehet az indukált hatásokkal is. A résztvevők (nézők, sportolók és kíséret, szervezők, média) költéseinek közvetlen gazdasági hatásai mellett jelentős többletbevételeket eredményezhet a résztvevők költéséhez szükséges javak előállítása mint közvetett gazdasági hatás.  Egy példával hadd mondjam közérthetőbben. Ha 

Kölnben Európa-bajnokság nélkül június 15-én sok év távlatában 100 egységnyi sör fogy – tudjuk, ez nagyon sok hektoliter… – ez a mennyiség idén a Svájc–Magyarország mérkőzés napján 100 + X egység fogyasztás lesz, ahol az X a kifejezetten az Eb mérkőzésre érkező magyar és svájci, esetleg más országból érkező vagy nem kölni német szurkolók által megivott sör.

 Ezt a többletfogyasztásból származó bevételt könyveljük a közvetlen gazdasági hatások sorra. Az X többletmennyiségű sör előállításához több komló, maláta, élesztő víz, na meg energia, munkaerő kell, aminek az eladott sörben kifizetett költségeit – a sörgyártóknak bevételt –, már közvetett hatásoknak tekintünk. Aztán a sörgyártók, kiskereskedők, vendéglátósok elköltik az X többlet sörfogyasztásból származó bevételeiket erre-arra, így más ágazatokba is „lecsorog” a magyar és svájci szurkolók sörpénze, ez az indukált hatás.  

Mennyibe kerül a németeknek az Eb-rendezés? 

Jellemző, hogy alig találni adatot arra vonatkozóan, hogy Németországnak mibe kerül az Európa-bajnokság megrendezése. Ha a három nagy rendezési költségcsoportot vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy nagy sportberuházásokra nem volt szükség, hiszen a német stadionok mindennapos használatban is teltházas meccsekkel mennek karbantartottak, funkcionálisak. A legnagyobb projekt a stuttgarti MHPArena renoválása volt, mintegy 140 millió euró értékben. A többi sportinfrastruktúrán igazából csak „szépészeti” és karbantartási munkákat kellett végezni, mint például Volksparkstadionban mintegy 33 millió euró költséggel. Ezen költségek nem számottevőek egy akkora gazdaság számára, mint a német.  

A másik nagy költségcsoport, a nem sportjellegű infrastruktúra beruházások terén sem történtek nagy beruházások, hiszen a BVB Stadion Dortmund kéthetente vendégül lát és kiszolgál 80.000 szurkolót, most legfeljebb olaszok, franciák, lengyelek vagy törökök adták össze ezt a nézőszámot. 

A rendező városok amúgy is ismert és forgalmas üzleti központok, turisztikai desztinációk, megasportesemények rendszeres helyszínei, minden infrastruktúra rendelkezésre áll. A szervezési költségek abszolút értékben nem számottevőek, ráadásul Németország rutinos rendező ország nagy tapasztalattal, ami költségcsökkentő tétel,

 az Európai Labdarúgó Szövetség (UEFA) támogatása meg fedezi is a költségek nagy részét. 

Ami szervezési költségeken belül minden bizonnyal kiemelt sor, azok a biztonsági-biztosítási költségek, mint hírlik, jelentős a biztonsági készültség az országban – nagyon helyesen, teszem hozzá.

Németország nyer az Eb-vel

A várakozások szerint körülbelül 3 millió szurkoló látogatott el az Eb tíz rendező városába, ahol étkezésre, italra, valamint szállásra költöttek. Ezek közül a becslések szerint 650.000-en érkeztek Németországon kívülről. Az elemzők szerint jönnének többen is, de a magas szállodai árak riasztóak. Ráadásul, a rossz gazdasági klíma miatt arra számítottak a hozzáértők, hogy visszafogottabb lesz a költés, például a kocsmák helyett többen az otthoni televíziót választják az Eb-mérkőzések megtekintésére. 

Összességében szkeptikusak a szakértők az Eb gazdasági hatásait illetőleg, ahogy mondják, nem egy tűzijáték a német gazdaság számára. 

Persze, a korábban említett többletbevételeket begyűjtik, de a köhögő gazdaságon mindez csak kevéssé segít. München júniusban amúgy is tele van, most éppen szurkolókkal, máskor másokkal. Ugyanez mondható el a nem pénzben kifejezhető hatásokról is, hiszen, ha már München, szerintem egy átlag magyarnak is előbb jut eszébe a városról a Bayern München vagy az Oktoberfest, mint hogy itt játszanak 25-én dánok a szerbekkel; vagy megfordítva, nem a dán-szerb meccs miatt fogunk utazni legközelebb (sem) Bajorországba. A nálunk oly sokat emlegetett országimázs-hatás is csak korlátozott, még ha nem is lebecsülendő. 

Reklámok, szponoráció

Egy ilyen sportesemény nyilván a reklámokról is szól. Az eseménynek két kategóriába sorolt szponzorai vannak, a kettő között a megjelenésben és márkahasználati jogosultságban vannak különbségek, értelemszerűen a szponzori díjak is ehhez mértek. Az Eb globális szponzorai: adidas, AliExpress, Alipay, Atos, Betano, Booking.com, BYD, Coca-Cola, Engelbert Strauss, Hisense, Lidl, Unilever Nutrition/Unilever Personal Care, Visit Qatar/Qatar Airways és a Vivo.  Ezt a névsort látva megerősítve látom azt a korábban több helyen kifejtett nézetemet, miszerint 

új futballvilágrend van kialakulóban. Nem lehet nem észre venni az ázsiai szponzorok erőteljes jelenlétét az esemény környezetében, ami azt jelenti, hogy azon a földrészen is komoly érdeklődés van a labdarúgás iránt. Márpedig az álmoskönyvek szerint a futball iránti kereslet előbb-utóbb megteremti a kínálatát is. 

Kérdés, hogy helyben, például egy izgalmas kínai bajnoksággal vagy globálisan, például ázsiai klubok által is létrehozott világligával – csakhogy két lehetséges kimentet említsek. A szponzorok másik csoportja a helyi, német szponzorok: Bitburger, Deutsche Bahn, Deutsche Telekom, ERGO Group és Wiesenhof. 

Végül mindig az UEFA nyer – legalábbis ők söprik be a legtöbb pénzt

Nagyon fontos, hogy az Európa-bajnokság az Európai Labdarúgó-szövetség rendezvénye, így minden kereskedelmi jog tulajdonosa az UEFA, gyakorlatilag minden bevétel a nemzetközi szervezethez folyik be, az szerződik például az előbb tárgyalt szponzorokkal is. A rendezvény összes bevételét 2,4 milliárd euróra becsüli az UEFA, amiből a legnagyobb tétel a közvetítő televíziós társaságok és platformok által kifizetett, 1,44 milliárd euró, ami az összes bevétel 59,8%-a. A második legnagyobb bevételi forrás a kereskedelmi jogok értékesítéséből befolyó 568 millió euró (23,5%). A jegyekből és a hospitalityból szármató bevételek együtt 400 ezer eurót tesznek be a kasszába (1,7%).

A versenyszervezésre – beleértve a helyi szervezők támogatását is – összesen 645,5 millió eurót költ az UEFA, így a nyeresége 1,76 milliárd euró. A világ legnagyobb üzlete, ekkora profitrátával senki sem dolgozik!  

Persze ezt a nyereséget nem magának tartja meg a szervezet. Az összes bevétel 13,7%-át a részt vevő szövetségek kapják meg, az európai labdarúgás általános fejlesztésére 1,19 milliárd euró fog jutni.   A számok szerint a legtöbb pénzt az UEFA kereste az Eb-n, de igazából mindenki nyer. Nyertesek a német vendéglátók, a résztvevő országok vendéglátósai és utazási irodái, a nemzeti labdarúgó szövetségek és összességében a futballklubok is, a jól játszó futballisták, és nyer az európai futball. A végső győztes azonban a szurkoló, hiszen az Eb a futball ünnepe. 

 

Kapcsolódó cikkek a Foci Eb 2024 aktában.

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
hlaci83
2024. július 21. 23:49
Világ szégyene, hogy egy németek által rendezett kupán, nem a BMW-AUDI-MERCEDES van rekámozva, hanem a BYD...
Akitlosz
2024. július 21. 22:48
Magyarországon a legtöbb pénzt az állam keresi mindenki munkáján.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!