Apropó lélekszám. Az egy dolog, hogy a kormánynak kiemelt felelőssége van, és ezáltal teendője is bőven (miközben egyébként még a „KESMA-portálnak” nemigen nevezhető Politico is rámutat, hogy – a 2015-ben bevezetett kötelező óvodai nevelésnek köszönhetően – Magyarország az egyetlen olyan uniós ország, ahol nem tátong szakadék a roma és a nem roma gyerekek kisgyermekkori oktatása között), de az úgy azért nem fair, hogy az értelmiség krémjének termékeny korban lévő leszármazottai az egyik pillanatban felháborodottan tiltakoznak amiatt, hogy 2025-től csak a 30. életév betöltése előtt szülő nők esetében jár babaváró hitel („az első gyerekét 41 évesen szülő nő már semmit nem ér?!?”, „mik vagyunk mi, Gileád szolgálóleányai???”), majd a másik pillanatban azon keseregnek, hogy mennyire magas a hátrányos helyzetű, képességhiányos gyerekek aránya. A társadalmi mobilitásra sajnos dőreség hagyatkozni, ha közben a többdiplomás párok nem gondoskodnak okos kicsi kortársakról, akik felfelé húzzák pajtásaikat.
És ha már kompetenciákról van szó, a reflexszerű rasszistázás és károgás helyett akár elő is lehetne rukkolni a kimunkált problémamegoldó képességekkel, megvizsgálva a kompetenciamérés eredményeit, hátha adnak némi támpontot a követendő úttal kapcsolatban. Kiderül például: miközben minden egyes beázó tantermen hetekig szörnyülködik az arra fogékony közönség,
valójában a nyolcadikosoknak csupán 4,7 százaléka jár rossz vagy nagyon rossz állagú épületbe.
A községekben és a városokban kitűnő állapotú suli több van, mint a közepesnél lepukkadtabb. Viszont: a számadatok alapján se a szövegértési képességeket, se a matematikai eredményeket nem az határozza meg, hogy mennyire modern a környezet. A hatodikosoknál és a nyolcadikosoknál országos átlagban a nagyon rossz állagú iskolákban tanulók érték el a legmagasabb pontszámot; a kitűnő állagúakban és a közepesekben nagyjából azonos eredmények születtek. Legfeljebb annyi következtetést lehet levonni, hogy az elmúlt évek beruházásai kiemelten a rosszabb eredményeket mutató településtípusok iskolaépületeire irányulhattak, ahol így a motivációt nem csökkenti tovább az elavult infrastruktúra – önmagában a vakolat minőségén tehát kár hevesen rugózni.
Ellenben el lehetne gondolkodni például egy olyasféle akción, amelynek keretében megfelelő és kellően lebilincselő könyve(cské)k jutnának el azokba a háztartásokba, ahol kevesebb mint egypolcnyi olvasnivaló található. Akár TikTok-kihívást is lehetne mellékelni hozzá, ezen ne múljék. Persze számos más, ennél hatékonyabb eljárás is lehetséges; a kompetenciamérés eredményeiből mindenesetre két dolog teljesen egyértelműen kiviláglik: