Igaz, nekik nagy valószínűséggel nem nyilatkoztatták ki okos bácsik tízéves korukban, hogy amit az iskolában tanulnak, az már időszerűtlen és „nem köti le a gyerekeket”.
Miközben lapozzuk fel például az ötödikes tankönyveket. Etika: „Lakhelyed környezetében milyen változásokat javasolnál, ha te lennél a polgármester vagy egy helyi képviselő?” – igen, ez az a bizonyos közoktatás, amely állítólag semmiféle önálló gondolkodásra nem készteti a nebulókat. Továbbá: „Készíts egy táblázatot a füzetedbe, amibe egy héten keresztül beleírod, aludtál-e minden nap eleget!”, vagy másutt: „A rosszul kezelt konfliktus gyakran erőszakkal zárul” – ezek vajon unalmas és elavult témák? Aztán. Magyar nyelvtan: „Mit árul el a képen álló férfi arckifejezése, kéztartása? Honnan tudod?”, „Mikor kell bemutatkozni?”, „Ne használj az üzenetedben csupa nagybetűt, mert az olyan, mintha KIABÁLNÁL!”, „A mémnek mindig két rétege van: a vizuális és a verbális, azaz a kép és a szöveg” – ezek közül vajon melyik információval nem kellene terhelni a diákot? Melyik időszerűtlen? De kukkantsunk bele a matekkönyvbe is: „Becsüld meg a tanterem hosszúságát!”, „A mobiltelefon-előfizetésem 500 percet tartalmaz. Hány percet beszélhetek még, ha eddig 89 percet használtam már el?”, továbbá: „A 0-val osztók gonosz társasága megtámadta a világot, és egy speciális intergalaktikus trollszerkezettel el akarja tüntetni az őszi szünetet. A trollszerkezet hatástalanításához egy kódra van szükség, melyet megfejthettek, ha hibátlanul megoldjátok az alábbi feladatsort” – pontosan melyik feladat vállalhatatlanabb és unalmasabb, mint a Kispolgár valamely szócikke?
Történelemórán az ókori Róma kapcsán a tankönyv szerint két csoportot kell alkotni: az egyiknek meg kell próbálnia bebizonyítani, miért jó a királyság, a másiknak pedig érveket kell keresnie a köztársaság mellett – ott a feladat a 32. oldalon, csak észre kell venni. Máshol pun, illetve római nézőpontból kell beszámolni a pun háborúról, megvitatva aztán a két elbeszélés közötti eltéréseket – csak nem azt tanulhatja meg a diák akár a magyar közoktatásban is, hogy miért és hogyan térnek el egymástól a különböző narratívák?
Hasonlóképpen a „Digitális kultúra” tantárgy esetében (a neve is milyen!) minden kisdiák megtudhatja, mitől lesz unalmas egy prezentáció, valamint hogy „A figyelemfelkeltő fénykép elkészítése gyakran csak a szokásostól eltérő beállításon múlik”; ezenkívül feladatként meg kell figyelni, hogy internetes kereséskor „milyen oldalak kerülnek a találati lista elejére” és miért; át kell beszélni, „milyen tartalmakat nem szabad online felületre feltölteni” és miért; továbbá animációt kell készíteni a marathóni csatáról. Természetesen rá lehet zoomolni a tankönyvek létező hibáira is, ha azonban árnyalt gondolkodásra képes, „egészségesen szkeptikus” felnőttek kinevelése a cél, tényleg nem a legjobb kiindulópont axiómaként oktatni, hogy a tananyag en bloc silány.
Tóta W. Árpád egyébként kifejezetten rögzítette, hogy „ez egy liberális újság lesz”, egyidejűleg a Józsefváros újságban (micsoda kerületspecifikus téma) azt is leszögezte: „szeretnék összefogni a tanárokkal, és motiválttá tenni őket abban, hogy használják, és terjesszék a Kispolgárt, mivel valószínűleg a pedagógusok nagy részével a barikád ugyanazon az oldalán állunk”. A legtöbb alkalmazásletöltést generáló tanárokat anyagilag is honorálni szeretnék – és akkor most hunyjuk be szemünket, és képzeljük el, milyen jelzőket vonultatna fel Tóta W. Árpád, ha Bayer Zsolt kezdeményezésére magánforrásokból bónuszt kapna az a pedagógus, aki kormánypárti mobilalkalmazás letöltésére veszi rá a kiskamaszokat.