Igen sajátos továbbá, amikor egy állítólag kritikai gondolkodásra és vitaképességre tanító „újság” mintacikke azt kérdezi, minek olyan dolgokat megtanulni, amire „bármikor rákereshetek az interneten”. Hát igen, például arra is könnyen találunk Youtube-videókat, hogy mi történik, ha forró olajra vizet öntünk – balesetmegelőzési okokból mégis célszerűbb a tanterv keretében célzottan kiokosítani ezzel kapcsolatban minden iskolást (ötödik osztály, természettudomány). Naná, akadnak a tananyagban tényleg felesleges információk is – ha azonban demagóg módon azzal jövünk, hogy nem kellene olyan dolgokkal edzeni az elmét, amire rá lehet keresni, nagyjából be is zárhatnánk az iskolát. A kétszer kettőhöz például még wifi se szükséges, megfejti a számológép. A csapatmunkát, a konfliktuskezelést és a problémamegoldást pedig ennyi erővel akár kukoricafosztás keretében is lehet fejleszteni, minek az a 18 év közoktatás.
Az, hogy „az iskola unalmas, és nem azt tanítják meg, ami tényleg hasznos”, sajnos eleve nem tekinthető művelt értelmiségihez illő állításnak. Hogy nézett ki egy 13 esztendős diák (például a kis Eötvös Loránd) órarendje 1859 őszén a pesti piaristáknál? Heti 2 óra hittan (az Ószövetség története és Palesztina földrajza), 6 latin, 5 görög, 2 magyar (mondatelemzés), 3 német, 3 történelem-földrajz, 3 mennyiségtan és 2 természettan (konkrétan ásványtan). És miután ennyi tanórát „pocsékoltak el” mindenféle antik coniugatiókra és declinatiókra, felnőve ők tették a millennium idején Pestet azzá, amivé.
Igaz, nekik nagy valószínűséggel nem nyilatkoztatták ki okos bácsik tízéves korukban, hogy amit az iskolában tanulnak, az már időszerűtlen és „nem köti le a gyerekeket”.