Az Alkotmánybíróság ezért állapított meg végül mulasztással előidézett alaptörvény-ellenességet azzal kapcsolatban, hogy jelenleg nincsenek meg azok a garanciális szabályok, amelyek lehetővé tehetik az információszabadság érvényesülését az Eximbank által kezelt, közérdekű adatnak minősülő banktitok megismerhetőségével kapcsolatban.
Az Országgyűlés most az Eximbankra vonatkozó átláthatósági szabályok megalkotására kapott felszólítást az Alkotmánybíróságtól, azonban helyesen teszi, ha átfogóan rendezi a pénz- és tőkepiaci titkok (banktitok, biztosítási titok, értékpapírtitok) és az információszabadság konfliktusát. Miről van szó?
Az információszabadság egyik alkotmányos funkciója a közjavakhoz hozzáférő szereplők elszámoltathatóságában rejlik.
A per definitionem közfeladat ellátásra életre hívott pénzintézetek (ilyen még a Magyar Fejlesztési Bank és a Magyar Nemzeti Bank is) értelemszerűen sűrűbben kerülnek közérdekű adatok birtokába. Azonban itthon is, külföldön is volt már példa arra, hogy kereskedelmi bankok, magánbiztosítók, vagy befektetési alapok kötöttek üzletet állammal, önkormányzattal mondjuk egy-egy beruházással összefüggésben. Az alkotmánybírósági vizsgálat – a felszólítás konkrét tárgyától függetlenül – arra világított rá, hogy nem csupán az Eximbank esetében, hanem általában rendezetlen a banktitok és az információszabadság viszonya. Ráadásul „kettős természetű” adatok nem csak banktitoknak, hanem -ahogyan az alapügyben is- biztosítási titoknak, sőt értékpapírtitoknak minősülő közérdekű adatokból is keletkezhetnek. Ha azonban a 3/2023. (IV. 17.) AB határozat okfejtését végiggondoljuk, a rendezetlenségből ma az következik, hogy a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jognak minden esetben meg kell hajolnia a pénz- és tőkepiaci titkok elé állított abszolút korlát előtt.
Az alapügyben ráadásul az MTvSz környezeti információkra is kíváncsi volt. Ez azért izgalmas, mert a környezeti információkhoz való hozzáférést főszabályként nem is az Infotv., hanem a környezetvédelmi törvény, valamint egy nemzetközi szerződés, a 2001. évi LXXXI. tv-el a magyar joganyagba iktatott Aarhusi Egyezmény rendezi. A környezetvédelmi törvény 12.§ (5) bek. egyenesen azt mondja ki, hogy a környezetbe történő kibocsátással kapcsolatos információ kiadását egyáltalán nem lehet arra hivatkozva megtagadni, hogy az üzleti titok.