Írta: Constantinovits Milán, az MCC szakmai főigazgató-helyettese
A Magyar Narancs hasábjain Monostori Tibor (»közgazdász, történész«) terjedelmes írásban ostromolja az MCC tudományosságának falait. Központi gondolata, hogy tehetséggondozó intézményünk elvérzik a tudománymetria szigorú kritériumrendszerén, oktatóinak, előadóinak többsége meglátása szerint nem éri a nemzetközi sztenderdet.
Állításainak aládúcolására az MCC akadémiai stábjának publikációs indexét veszi górcső alá, illetve a nemzetközi teljesítményt helyezi szubjektív mérlegre. A sommás konklúzió szerint „a Kárpát-medencei tehetséggondozáson azonban nem négyzetet emelnek, hanem gyököt vonnak – a munkát és a tényleges tehetséggondozást továbbra is jobbára az eddigi szakmai műhelyek fogják elvégezni. Az ár-érték arány lesújtó, és az MCC bizonyos területeken kifejezetten a tehetséggondozás karikatúrájává kezd válni.”
Nem kételkedve a szerző elkötelezettségében a tudományos objektivitás iránt, és bízva a konstruktív eszmecsere építő hatásaiban, érdemes néhány, a kritikában nem tárgyalt szempontból is megvilágítani az MCC tehetséggondozási tevékenységét. Hangsúlyozottan a tehetséggondozás mérhetőségére és összetettségére fókuszáljunk most, és engedjük el azt a finom anomáliát, ami a publikációs indexek önkényes méricskéléséséből fakad.
A szerző ugyanis felrója az MCC-s oktatók szerinte kritikátlan publikációgyűjtögetését az MTMT-ben, ugyanakkor a saját, Magyar Narancsban megjelent írásait tudományos közleményként rögzíti, ahogy lazán felvezeti a „Kálvinista rap Amerikából, avagy könnyűzenei ajánló és közéleti gyorstalpaló politikusoknak” című opuszát is az elvileg tudományos művek tárházába. (Becsületére váljon, a wmn.hu-szintű írást legalább ismeretterjesztő jelleggel lajstromozta, ahogy a Bod Péter Ákossal készített interjúját vagy az Élet és Irodalomban megjelent, református egyházat ostorozó glosszáját is.)
De vissza a tehetséggondozás kérdésköréhez. Egyfelől itt, az MCC-ben hiszünk abban, hogy a tehetségfejlesztés, a nemzetközi tudományos-közéleti színtéren is magabiztosan tájékozódni képes emberfők kiművelése összetett feladat. Ebben a több éven át tartó oktató-nevelő munkában fontos komponens az akadémiai stáb tudományos képzettsége, azonban a kiváló tudósok mellett a gyakorlati szakemberek közreműködése is nélkülözhetetlen.
Az elméleti és gyakorlati jártassággal bíró oktatók-kutatók csapatát nemzetközi vendégelőadók teszik teljessé, és épp ebben áll az MCC különlegessége.