Isten a közéletben – XVI. Benedek hagyatékáról

2023. január 05. 18:14

Benedek szerint az igazi humanizmus a közéletben megköveteli azt, hogy Isten szeretete felé orientálódjunk.

2023. január 05. 18:14
Chad Pecknold
The Postliberal Order

„Benedek Henri de Lubac és Szent Ágoston egyik témáját felelevenítve hangsúlyozta, hogy a megváltás társadalmi aktus – senki nem vétkezik egyedül, és senki nem üdvözül egyedül. (…)

Benedek közismerten megállapítja, hogy az államhatalmat elorozta a piac, ezzel megzavarva társadalmi és polgári életünket. Ez a dezorientáció pontosan azért történt, mert a »struktúráink, intézményeink, kultúránk és éthoszunk« kizárta Istent. Isten kizárása a közélet struktúráiból oda vezetett, hogy elhomályosult a természettörvény ismerete, sőt nehezebbé tette még azt is, hogy saját magunkat ismerjük, s ezzel mindegyikünket elszigetelve hagyott, ahogy elveszve is abban a pillanatban, amikor a technológia »társadalmi kapcsolatot« ígért. (…)

Máshol már beszéltem XVI. Benedek társadalmi tanításának »teo-politikai paradoxonjáról« – a paradoxonról, hogy míg fenntartja annak szükségességét, hogy a természettörvényt meg kell világítsa az isteni törvény, és úgyszintén fenntartja annak szükségességét, hogy személyesen, társadalmilag és közéletileg egynek kell lennünk a helyes céljainkkal, mindeközben mintha néha fenntartaná a világi és lelki hatalom liberális elválasztásának elvét is. Nem tudom ezt a meglátást most hosszan kibontani, csak annyit jegyzek meg, hogy egész társadalmi tanításának éle átvágja ezt a paradoxont, rámutatva arra, hogy az igazi humanizmus a közéletben megköveteli azt, hogy Isten szeretete felé orientálódjunk.”

Chad Pecknold a Catholic University of Amerika szisztematikus teológia professzora

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2023. január 06. 13:46
Amikor a keresztények orozák el az államhatalmat, akkor talán nem zavarák meg a társadalmi és polgári életet? Azért elfogadhatatlan a keresztények ténykedése, mert a saját magánügyeiket közügyként kezelik. Ők ugyan nem tűrik meg senki más isteneit és tanait, - a Magyarok Istenét sem - de a saját istenüket és tanaikat rá akarják erőszakolni az egész társadalomra. Ami elfogadhatatlan és tűrhetetlen. Ráadásul képmutatóak, vizet prédikálnak, de bort isznak. Kb. egyetlen keresztény sincsen, aki a vallásának az összes előírását betartaná és azok szerint élne. Pl. péntekenként és böjti napokon soha nem enne húst stb. De így legalább alátámasztják a saját "mindenki bűnös" teóriájukat és mindig lenne mit meggyónniuk.
Sincero
2023. január 06. 03:52
A Krisztus általi megváltás bár az egész emberiségre kiterjed, mégis, az emberiség egy (jó) része - az Istentől kapott szabad akaratot negatív előjellel felhasználva - kizárja magát a megváltás kegyelmi hatásaiból, és az eredendő bűnben megátalkodottan a Rossz elvetésében fejti ki minden erejét. Így születik meg a Liberális Ember, a Világegyetem magányos vándora, aki egoizmusban és hedonizmusban éli istentagadó életét. Maga elé bambán meredő barom, aki dagonyázik a materializmusban, és sem megosztani valamit, sem lemondani valamiről nem tud. Ugyanakkor Isten Krisztusban megváltott Népe, mint kovász a kenyérben, láthatatlanul de hatásaiban láthatóan jelen van a társadalomban, és tevékenykedik Isten Országának ellenségeiért is.
zakar zoltán béla
2023. január 05. 20:38
J. 20.36/A szerzőnek!
Augustus1
2023. január 05. 19:23
Igazad van. Akkor abban hihetsz, akiben/amiben akarsz. Legföljebb egy gond adódhat vele: nem az, "aki van".
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!