Míg a nyugati civilizáció közéleti alakjai egymástól egyre távolodó értékeket hirdetnek, nem hajlandók tudomásul venni, hogy kurzusaik értékvilága továbbra sem különbözik annyira, ahogy ők azt a kicsinyes érdekeiktől meg a szektás ingerültségüktől hajtva lépten-nyomon kommunikálják, hisz alapvetően mindannyian demokrácia-, szekularizáció-, jogállam- és piacpártiak, az eszményeik közt feszülő ellentétek pedig az évtizedek folyamán nem nőttek, hanem épp hogy csökkentek. Miért érzi mégis mindenki teljesnek az emberiség kiszolgáltatottságát? Nos, attól tartok, hogy azért, mert a személytelen organizáció ezúttal is túlnőtt a személyes organizmusok közösségein. A közvélemény aktuális elvárásainak nyomon követésére és a hatalom akaratának minél hatékonyabb végrehajtására a huszonegyedik században olyan technológiai lehetőségek kínálkoznak, mint soha azelőtt, a siker meg az általa generált politikai haszon pedig azonnali.
A MACHIAVELLIZMUS ABSZOLUTIZÁLÁSA A POLITIKA ELESZMÉTLENEDÉSÉHEZ VEZETETT: A HATALOM NAGY FELISMERÉSE A HUSZONEGYEDIK SZÁZADBAN, HOGY AZ ÉRDEK ÉS AZ ÉRTÉK EGY.
Ahogy az idealista-liberális és a realista-illiberális gondolkodás szembenállása megosztja a szellemi teret, úgy a mindennapi politikát is kettéhasítja. A realista megközelítés szerint Putyin Oroszországa Ukrajnában kizárólag kényszerű hatalmi érdekeket érvényesít – úgyhogy amikor az Egyesült Államok fegyverek beszállításával, katonák kiképzésével és titkosszolgálati információk megosztásával részt vállal ebben a konfliktusban, akkor ugyanazt teszi, mint Oroszország: a maga hatalmi érdekeit képviseli. A kor idealistái nem értenek egyet ezzel: szerintük az államoknak nemcsak kényszerű érdekeik, de elveik is lehetnek – például hihetnek abban, hogy polgáraiknak joguk van a szabad élethez, ezért nem hajlandók az Egyesült Államok külpolitikáját kizárólag hatalmi szempontokkal magyarázni. Nem tagadom, hogy nekem az utóbbi gondolkodás a rokonszenvesebb – mégis: ha keserűen is, de tudomásul kell vennem, hogy a realista szellem által teremtett világ, amely mögé a technológia elképesztően erős hardvert rendelt, sikeres, sőt a maga cinikus módján még humánus is, hisz mindig ahhoz igazodik, amit a többség érez, legyen az akár félelem, akár lelkesedés, akár megbotránkozás, akár a kor általános szorongása által generált, definiálatlan ingerültség.