„A populisták kedvenc eszköze a kettős beszéd: mindenkinek azt mondják, amit hallani akar. Így manipulálják a közvéleményt, és próbálnak folyamatos többséget biztosítani szemfényvesztő politikájukhoz. Az Európai Parlament Igazságügyi Bizottságában tegnap hatalmas többséggel elfogadott jogszabály-javaslatom ezt fogja nemsokára megnehezíteni nekik.
Kevesen tudják, de a politikai hirdetésekkel az online térben megdöbbentő precizitással célozhatók meg egyes választói csoportok. A populisták Európában és idehaza is előszeretettel használják ezt arra, hogy mást mondjanak egyes szavazóiknak, mint másoknak. Például van, akiknek az orosz propaganda uszító üzeneteit adják tovább, miközben másoknak bőszen bizonygatják nyugati elköteleződésüket. A technológia erre most lehetőségek tárházát biztosítja számukra – komolyabb szabályok és keretek nélkül.
Ez ellen léptem fel idén tavasszal, amikor európai parlamenti képviselői jogkörömmel élve EU-s jogszabály-kezdeményezésébe fogtam. A célom az volt, hogy jelentősen megnehezítsem a politikai hirdetések precíz, manipulatív célzását, és azt, hogy ehhez a politikai szereplők olyan adatainkat használják fel, melyekről sejtelmünk sem volt.
Hiszen amikor közösségi profilunkon beszámolunk gyermekünk születéséről, megadjuk iskolai végzettségünket vagy kommentet írunk egy bejegyzés alá, egyiket sem azzal a szándékkal tesszük, hogy ez alapján politikai szereplők a mi gondolkodásmódunkhoz igazított üzenetekkel bombázhassanak minket.”
Nyitókép: Mandiner/Trenka Attila