Néhány egyetemista szerint a szólásszabadság magában foglalja a mások elhallgattatásának jogát is. A Berkeley-n például aggodalomra adott okot az effajta vétó alkalmazása az egyetemen, mivel az erőszakos tüntetőknek sikerült elhallgattatniuk a felszólalókat, köztük az ACLU (American Civil Liberties Union, egy jól ismert, több mint 100 éves amerikai jogvédő szervezet) egyik előadóját, aki a szólásszabadságról beszélt.
Mind a diákok, mind egyes oktatók fenntartották ebben az esetben is azt az álláspontot, hogy joguk van elhallgattatni azokat, akikkel nem értenek egyet. Sőt, még a diákújságok is úgy nyilatkoztak, hogy
az „ellenzéki beszéd” nem tartozik a szólásszabadság védelme alá.
Egy másik esetben, a Kaliforniai Egyetem kampuszán a professzorok összefogtak egy kollégájuk körül, aki fizikailag bántalmazott néhány tüntetőt.
Mindeközben tehát felkent akadémikusok is arra az álláspontra helyezkedtek, hogy a sértő vagy „álságos” beszéd nem élvez szólásszabadságot. Mary Lu Bilek, a CUNY (The City University of New York) jogi karának dékánja megmutatta, milyen messzire mutathat ez a tendencia.
Amikor Josh Blackman konzervatív jogászprofesszort megakadályozták abban, hogy „a szólásszabadság fontosságáról” beszéljen, Bilek ragaszkodott ahhoz, hogy a szólásszabadságról szóló beszéd megzavarásának joga is a szólásszabadság része.
Mostanra tehát számos közvélemény-kutatás és felmérés mutatja a nézetek iránti intolerancia növekvő érzését és az ideológiai sokszínűség hiányát az amerikai egyetemi karokon. Amikor ezzel szembesítik őket, a tanárok gyakran vonogatják a vállukat, és azt mondják, hogy a diákok egyszerűen tévednek a beszéd-toleranciával kapcsolatban. Elutasítják az emberekre aggatott címkék, még az önkéntes alapon bevallott párt-preferenciák fontosságát is. Kevesen tagadják azonban, hogy
a karok ma már túlnyomórészt, ha nem is kizárólagosan, demokrata vagy liberális beállítottságúak.
A szerző kifejti, hogy az egyetemi élet a nézőpontok sokszínűségéről és az egyetemi kampuszokon tapasztalható intellektuális kihívásokról is szól.
A sokszínűség hiánya azonban azoknak kedvez, akik ennek az új ortodoxia helyesnek vélt oldalán állnak. Ezzel szemben az eltérő nézeteket vallók gyakran célkeresztbe kerülnek, vagy elszigetelődnek a karokon.
A fősodorhoz képest másképp gondolkodók azt kockáztatják, hogy elveszítik mindazt, ami értelmet ad az értelmiségi életüknek, a publikálástól az előadási lehetőségekig. A hallgatók által tapasztalható intolerancia ráadásul százszorosára nő azok számára, akik a tanári pályát terveznekra akarnak lépni vagy előbbre akarnak lépni.
A kép forrása: 123rf.hu