Már csak azért is felszalad erre a szemöldök, mert egyidejűleg arról is tájékoztat minket a Momentum elnöke, hogy az ex-katások élete csütörtöktől „kifordult a négy sarkából”; az „árokba” lettek dobva mind (ügyvédestül, futárostul), bele a létbizonytalanságba. Ami arra utal, hogy hiába tanult a politikus iszonyú sok közgazdaságtant, nem sikerült kiszámolnia, valójában mekkora tehernövekedést jelent ez a változás az idei évben egy átlag katásnak – pedig még nekem, apologetikán és latin himnuszokon pallérozódott bölcsésznek sem okozott gondot a megfelelő adózási mód kiválasztása, amellyel életem pontosan ugyanúgy zajlik tovább ma is, ahogyan zajlott katásként. Különös tekintettel arra, hogy a vagyonnal kapcsolatos szentírási passzusok ismeretében az ember talán kevésbé lesz depressziós attól, hogy az eddigi szuperkedvezményes adózás helyett előbb-utóbb majdnem annyi közterhet kell majd viselnie, mint egy pedagógusnak.
Értem én, hogy hirtelen és rosszkor történt a változás, én se voltam tőle boldog, de ezért is jó a hittan: az ember az első felhördülés után egészen megkönnyebbül, hogy így esetleg eggyel könnyebben juthat át a tű fokán. S egyébként is, ne féljetek, a holnap majd gondoskodik magáról, satöbbi.
Persze Gelencsér Ferenc oktatási-nevelési elvei már önmagukban is következetlenek kissé. Állítólag azért kell az erkölcstan helyett (és még véletlenül se mellett) közgazdaságtant tanulni, mert mire a mai gyerekek felnőnek, addigra robotok és algoritmusok végeznek majd el számos munkát. Na de mit fog hamarabb önállóan és az embernél megbízhatóbban abszolválni egy algoritmus: vajon a makrogazdasági mutatók modellezését, vagy bizonyos bioetikai kérdések mérlegelését és az idős nagyival való személyes, emberi törődést? És ha egy csomó időnk felszabadul, mi segíti elő jobban, hogy tudjunk magunkkal kezdeni valamit:
a monetarizmus beható ismerete, vagy az önismeret és egy világos életcél?
Amely kérdések egyébként pont felmerülhetnek egy erkölcstanórán. Vicceskedhet ugyanis a Momentum elnöke azzal, hogy húsz év múlva „az informatikai és a közgazdasági szaktudás hasznosabb lesz, mint Hénok apokalipszise”, csakhogy nekem sikerült úgy járnom 13 éven át hittanra, hogy Hénok apokalipszise pont nem volt tananyag, az eutanázia és a klónozás ellenben igen. Ráadásul ezzel együtt az iskolában szerzett informatikai szaktudásra is pontosan emlékszem: ha ma bárki megkérdezné, hogyan kell egy floppyt formattálni, gond nélkül tudnék válaszolni.