- gonoszként, aki valamilyen morális deficittel él – náci, kirekesztő, rasszista, szexista, mind ismerjük a jelzőket, ahogy azokat is, akik érvek hiányában a megfellebbezhetetlen billogot osztogatják, ki tudja milyen jogosítványok alapján
- fogyatékosként – hiszen van »a« szakértő, aki »a« tudomány álláspontját képviseli, ami vagy a progresszív álláspontot jelenti, vagy olyan kritikai szűrőkön kell átmennie, amiken 1) a progresszív eredményeknek nem, 2) amikről soha semmilyen általános konszenzus nem alakult ki, hogy valóban a tudomány eszközeivel jöttek létre, nem egyéb szempontok alapján
Ha pedig ezekbe a kategóriákba kerülsz, az egyet jelent a szociális halállal, a jutalmad a fenti két kategória függvényében megvetés és/vagy gúny lehet (az »és« kapcsolatban alakul ki az a kettős pozíció, amiben egyszerre vagy jelentéktelen mint szakmai hivatkozási alap, de nagyon jelentős, mint kulturális-közéleti: ilyenkor szakmai szempontból gúny illet, közéletiből megvetés).
Ez persze régóta így van. Ami az utóbbi évtizedben mégis különbség, hogy megjelentek azok a platformok, amiken a médiamonolit álláspontja (igaz, ma már sokkal kevésbé, mint 10 éve) szabadon kihívható. Egy demokratikus, plurális világban ilyenkor szellemi verseny, vita alakul ki, amiben az álláspontok építkezhetnek különböző tényekből, amiknek a vitatkozó felek különböző jelentőséget tulajdoníthatnak, a végső ítélet mégis a néző, olvasó fejében születik meg.
A diktatórikus tömbökben azonban ez elképzelhetetlen. Ott ellenőr van, aki majd jobban tudja. Nem érvek mentén kell elfogadni tőle bármit, hanem pusztán azért, mert ő mondja.
Az utóbbi években rengeteg, az életünket alapvetően meghatározó kérdésben éltek vissza a mennyiségi fölényükkel: meggyőző bizonyítékok nélkül el kellett fogadni, hogy a homoszexuálisok hasonlóan jó szülők; hogy minden a nevelés, semmi sem genetikailag determinált; hogy ha a számunkra kedves ország sérti meg más országok szuverenitását, az demokráciaexport, amit egyfajta hideg, racionális biztonságpolitikai szakértői (!) pozícióból kell vizsgálni, míg ha ezt a számunkra nem kedves teszi, akkor csakis morálisból szabad, és ha nem így teszel, ukrán gyerekek haláláért felelsz.