A jóléti állam és a kormányhoz való hűség
Roland Huntford, angol újságíró is egy példán keresztül elemezi, hogy miként lehet az egyént jelentéktelenné tenni. The New Totalitarians [Az új totalitáriusok] (1971) című könyvében azokat a mechanizmusokat veszi górcső alá, amelyek segítségével elérték, hogy a svédek elfogadják országuk gyors és átfogó átalakítását. Az 1940-es és 1950-es években, két évtized leforgása alatt az ottani szocialista kormányzat egy tradicionális, társadalmilag konzervatív európai nemzetállamot experimentális szocialista jóléti állammá változtatott.
Ahogy Democracy or Socialism: The Fateful Question for America in 2024 [Demokrácia vagy szocializmus: az Amerika előtt álló sorsdöntő kérdés 2024-ben] (2021) című munkámban is jeleztem, Svédország átalakulása olyan mértékű volt, hogy
a svéd kormányzat még a magántulajdon fokozatos megszüntetésével is megpróbálkozott.
Az 1980-as évek elején, amikor a svéd gazdaság fele kormányzati ellenőrzés alá került, a svéd szociáldemokrata párt részletes terv megvalósításába fogott, amely a nagyvállalatokat lépésről lépésre állami kézbe adta volna.
Az átkonfigurált egyén önérdeke szerint hatalomba szavazott szocialisták kitárták az ajtót néhány évre, és Svédország beleláthatott a kommunizmus szakadékába. Az ajtó azután becsukódott, miután a szocialista kormány elveszítette az 1991-es választást, de az új jobbközép kormány kísérletet sem tett arra, hogy megváltoztassa a mélyben működő mechanizmusokat, amelyek arra kondicionálták a svédeket, hogy korábban ennyire radikális erőt segítsenek kormányra.
Huntford pedig azonosítja, megnevezi az említett mechanizmusokat. Aláhúzza, hogy míg a svédek lojálissá váltak ahhoz a kormányhoz, amely megítélésük szerint lehetőséget biztosított számukra anyagi jólétük növelésére, ez a lojalitás nem fog megmaradni, amikor egy totalitárius kormányzat ki akarja terjeszteni a hatalmát. A munkával megteremtett prosperitásnak is megvan a maga betegsége: „egyéni kezdeményezés” eredménye, ezért nem adekvát alapja a lojalitásnak. Huntford szerint ezért nem is működik az önérdek-korrumpálás „alattomosabb formái” esetében. A „meghunyászkodó lelkiállapot” megteremtéséhez a korrumpáló erőnek „erőteljesebb és mélyrehatóbb” intézkedésre van szüksége.
Ez az intézkedés a jóléti állam, amely bőséges és kézzelfogható okokat teremt az embereknek, hogy megszavazzák saját függőségüket a kormányzattól. Ha egyszer függővé váltak, az előnyök elveszítésétől való félelem garantálja lojalitásukat. Ez a lojalitás pedig egyre erősödik, ahogyan személyes szükségleteik egyre inkább kormányzati kontroll alá kerülnek.
A jóléti állam önmagában nem totalitárius, de elegáns eszköz lehet a polgárok kondicionálásában, hogy elfogadják a totalitarizmust.
A lojalitás így erénnyé válik, az individualizmus pedig bűnné.
Ahogyan a korrumpálás lélektani folyamata fokozatosan átalakítja az egyének gondolkodásmódját egy szabad társadalomban, úgy gyengül az ellenállásuk a nyílt zsarnoksággal szemben. Amikor kellően gyenge, a hivatalban lévő kormánynak, vagy akár egy közös céllal bíró pártközi hatalmi struktúrának a továbbiakban nem kell tartania a következő választástól. Annak kimenetele ugyanis teljesen megjósolható.
Mivel rendelkezésre állnak a pszichológiai korrumpálás mechanizmusai, egyértelmű, hogy a liberális demokrácia képtelen ellenállni azoknak az erőknek, amelyek korrumpálni képesek az atomisztikus önérdeket. De hogyan védheti meg magát egy társadalom ettől a fenyegető, ámde alattomos átmenettől, amellyel belecsúszik a totalitarizmusba?
A válasz a konzervatív demokrácia architektúrájában rejlik, ami a következő cikkünk témája lesz.