Új fogalmak, új kifejezések „férkőznek be a mindennapos nyelvhasználatba”, fű alatt hozva be az ideológiai preferenciákat mindennapi életünkbe. A totalitárius berendezkedés példájaként Vázsonyi a szocializmust említi, olyan terminusokra utalva, mint a „kizsákmányolás” és a „gazdasági igazságosság”. Hasonló gyakran használt terminus az „egyenlőtlenség”.
A nyelv korrumpálódása teszi lehetővé a második fázist, amely során a demokrácia korrumpálódásában érdekelt erők megoldhatatlan problémák iránti „egyre erősödő érdeklődést” generálnak. Újra Vázsonyit idézve:
A közösségben végzett konkrét és hasznos munkát felváltják a dölyfös szlogenek, amelyek inaktivitáshoz vezetnek, és a megalománia korai megjelenéséhez, például olyan nyolcéves gyerekekhez, akik meg akarják menteni a Földet ahelyett, hogy megtanulnák leírni a nevüket.
Az a polgár, aki a nyomasztó problémák súlya alatt tehetetlenné válik, a kormányzattól várja, hogy megvédje a problémáktól.
A félelem összeadódása
Egy másik pszichológiai módszerre, amelyet az önérdek korrumpálására és annak elérésére használnak, hogy az emberek megszokják, hogy el kell fogadniuk szabadságuk csorbítását, Alekszandr Szolzsenyicin hívja fel a figyelmet „Szabadságunk, szájkosárban” című, 1975-ben írt esszéjében. Fókuszában a nyílt zsarnokság felemelkedése áll, de
hátborzongató beszámolója arról, hogy a kommunizmus hogyan mélyesztette fogait az orosz nép életébe, univerzális érvényű.
Szolzsenyicin húsba vágóbb példák segítségével világítja meg a korrumpálás és korrumpálódás lélektanát, mint Vázsonyi. A tárgyalt folyamat célja mindenesetre ugyanaz: meggyőzni az embereket arról, hogy szabadságuk „önkéntes” feladása saját érdekükben áll. A korrumpálás módszereinek Szolzsenyicin által egybegyűjtött hosszú listáján a legfontosabb tétel: kismértékű, de állandó félelem gerjesztése az emberek között. Szolzsenyicin szerint a félelem sokféle formát ölthet; idevágó példa lehet a közösségi média korában az attól való félelem, hogy nem élünk erényesen, ami — Vázsonyira utalva — mai nyelvre lefordítva az attól való félelem, hogy valami rosszat mondunk a Facebookon vagy a Twitteren.
A közösségi média valójában azt is demonstrálja, hogy a félelem ilyen és ehhez hasonló formáinak nem feltétlenül kell közvetlenül a kormányzattól származniuk. Az önérdekünk korrumpálására törő magánérdekek szintén sok lehetőséget találnak az online fórumokon; a jelenkor, a mi időnk talán a történelem legkönnyebben kihasználható korszaka mindenki számára, akinek az a célja, hogy kollektív megfelelési vágyat ébresszen az emberekben. A módszerek számosak: az aggodalom, hogy nem megfelelő névmást vagy egy sértőnek titulált szót használunk, nagyon is alkalmas csekély, de állandó félelem gerjesztésére és fenntartására, de a megfelelési kényszer folyamatos táplálására is.
Ha egyszer a kitaszítottságtól, a kiközösítéstől való félelem átveszi az uralmat a lélek felett, az ember attól is félni kényszerül, hogy nem megfelelő közösséghez kapcsolódik, vagy más módon szegi meg a rákényszerített normákat. Szolzsenyicin rámutat, hogy a különféle botlások, akár a legapróbbak is, hogyan állnak össze „az ember saját jelentéktelenségének világos felismerésévé”. Az egyén, aki ráébred saját jelentéktelenségére, tudja azt is, hogy nélkülözhető, ami még inkább arra ösztönzi, hogy önérdekből bezárja magát a megfelelés korlátai közé.
A ragaszkodás a kollektívhez erénnyé válik; az individualizmus pedig bűnné.
A jóléti állam és a kormányhoz való hűség
Roland Huntford, angol újságíró is egy példán keresztül elemezi, hogy miként lehet az egyént jelentéktelenné tenni. The New Totalitarians [Az új totalitáriusok] (1971) című könyvében azokat a mechanizmusokat veszi górcső alá, amelyek segítségével elérték, hogy a svédek elfogadják országuk gyors és átfogó átalakítását. Az 1940-es és 1950-es években, két évtized leforgása alatt az ottani szocialista kormányzat egy tradicionális, társadalmilag konzervatív európai nemzetállamot experimentális szocialista jóléti állammá változtatott.
Ahogy Democracy or Socialism: The Fateful Question for America in 2024 [Demokrácia vagy szocializmus: az Amerika előtt álló sorsdöntő kérdés 2024-ben] (2021) című munkámban is jeleztem, Svédország átalakulása olyan mértékű volt, hogy
a svéd kormányzat még a magántulajdon fokozatos megszüntetésével is megpróbálkozott.
Az 1980-as évek elején, amikor a svéd gazdaság fele kormányzati ellenőrzés alá került, a svéd szociáldemokrata párt részletes terv megvalósításába fogott, amely a nagyvállalatokat lépésről lépésre állami kézbe adta volna.
Az átkonfigurált egyén önérdeke szerint hatalomba szavazott szocialisták kitárták az ajtót néhány évre, és Svédország beleláthatott a kommunizmus szakadékába. Az ajtó azután becsukódott, miután a szocialista kormány elveszítette az 1991-es választást, de az új jobbközép kormány kísérletet sem tett arra, hogy megváltoztassa a mélyben működő mechanizmusokat, amelyek arra kondicionálták a svédeket, hogy korábban ennyire radikális erőt segítsenek kormányra.
Huntford pedig azonosítja, megnevezi az említett mechanizmusokat. Aláhúzza, hogy míg a svédek lojálissá váltak ahhoz a kormányhoz, amely megítélésük szerint lehetőséget biztosított számukra anyagi jólétük növelésére, ez a lojalitás nem fog megmaradni, amikor egy totalitárius kormányzat ki akarja terjeszteni a hatalmát. A munkával megteremtett prosperitásnak is megvan a maga betegsége: „egyéni kezdeményezés” eredménye, ezért nem adekvát alapja a lojalitásnak. Huntford szerint ezért nem is működik az önérdek-korrumpálás „alattomosabb formái” esetében. A „meghunyászkodó lelkiállapot” megteremtéséhez a korrumpáló erőnek „erőteljesebb és mélyrehatóbb” intézkedésre van szüksége.
Ez az intézkedés a jóléti állam, amely bőséges és kézzelfogható okokat teremt az embereknek, hogy megszavazzák saját függőségüket a kormányzattól. Ha egyszer függővé váltak, az előnyök elveszítésétől való félelem garantálja lojalitásukat. Ez a lojalitás pedig egyre erősödik, ahogyan személyes szükségleteik egyre inkább kormányzati kontroll alá kerülnek.
A jóléti állam önmagában nem totalitárius, de elegáns eszköz lehet a polgárok kondicionálásában, hogy elfogadják a totalitarizmust.
A lojalitás így erénnyé válik, az individualizmus pedig bűnné.
Ahogyan a korrumpálás lélektani folyamata fokozatosan átalakítja az egyének gondolkodásmódját egy szabad társadalomban, úgy gyengül az ellenállásuk a nyílt zsarnoksággal szemben. Amikor kellően gyenge, a hivatalban lévő kormánynak, vagy akár egy közös céllal bíró pártközi hatalmi struktúrának a továbbiakban nem kell tartania a következő választástól. Annak kimenetele ugyanis teljesen megjósolható.
Mivel rendelkezésre állnak a pszichológiai korrumpálás mechanizmusai, egyértelmű, hogy a liberális demokrácia képtelen ellenállni azoknak az erőknek, amelyek korrumpálni képesek az atomisztikus önérdeket. De hogyan védheti meg magát egy társadalom ettől a fenyegető, ámde alattomos átmenettől, amellyel belecsúszik a totalitarizmusba?
A válasz a konzervatív demokrácia architektúrájában rejlik, ami a következő cikkünk témája lesz.