Az elméletre és nem a módszertanra fókuszálva Putyin célja a konfliktusban Ukrajnával saját definíciója értelmében az, hogy megakadályozza Oroszország szomszédjának NATO-tagságát. Elméleti alapja ennek az, hogy Ukrajna alapvető fontosságú Oroszország nemzetbiztonságára nézve.
Az ukrán perspektívából a cél az, hogy megőrizzék nemzeti szuverenitásukat. Az e mögött meghúzódó elmélet szerint Ukrajna európai nemzet, nyugati irányultságú kulturális és gazdasági kapcsolatokkal.
Egyszerűen fogalmazva, Ukrajna csorbítatlan joga, hogy meghatározza saját jövőjét.
Lehetséges, sőt, kívánatos, hogy az orosz–ukrán konfliktus kapcsán erről a két elméletről diskurzus folyjon. A háború kérdése ugyanennyire releváns, azonban külön diskurzus tárgya, amely azt vizsgálja, hogy a nemzetek és vezetőik mit tesznek céljaik előmozdítása érdekében.
Másképp megfogalmazva:
– az ukrajnai invázió elítélése nem jelenti azt, hogy automatikusan elítéljük az Ukrajna felé nyitó NATO miatti orosz aggodalmakat;
– és Putyin egyes korábbi belpolitikai intézkedéseinek respektálása nem jelenti a morális jóváhagyását annak a módszernek, ahogyan Oroszország Ukrajnával fennálló érdekellentéteit kezeli.
Egyes konzervatív személyiségek már példáját is adták, hogy miként lehet megfelelően alkalmazni ezt a dichotómiát. A magyar miniszterelnökről, Orbán Viktorról köztudott, hogy jó a kapcsolata Putyinnal, ugyanakkor határozottan elítélte Ukrajna megtámadását.
Ahogyan fentebb már említésre került, Geert Wilders holland konzervatív politikus elítélte Putyin azon döntését, hogy megtámadja Ukrajnát, azonban megpróbálta a vitát egy lépéssel tovább vinni a ráció útját, amikor felhívta a figyelmet arra, hogy a nyugati hatalmak kizárhatták volna Ukrajna NATO-tagságának lehetőségét.
A Wilders által felvetett gondolat Oroszország nemzetbiztonsági érdekeiről szól. Mint ilyen, semmilyen konkrét módon nincs köze az ideológiáról és a szakpolitikákról szóló mélyebb konzervatív vitához. Wilders kommentárja mindazonáltal tiszteletreméltó célt szolgál: megmutatja, hogy
a politikai vezető által a céljai elérése érdekében alkalmazott módszerek igenis különválaszthatók maguktól a céloktól.
Egy hasonló szellemű észrevétel érkezett Cole Kindertől, a Crisis Magazine szerzőjétől, amely azonban mélyrehatóbb és közvetlenebb érvénnyel bír a konzervatív mozgalom tekintetében. Kinder azt fogalmazza meg, hogy a katolikusok közül sokan, akik az amerikai és európai vezetők részéről a kereszténység iránt mutatott elkötelezettség hiánya miatt csalódottak, úgy tekintenek Putyinra, mint hitük barátjára.
Kinder demonstrálja is, hogy a hit- és családbarát orosz vezető iránti tiszteletnek nem feltétlenül kell a politikai gondolkodás két szféráját érintő összemosás hibájába esnie. Különválasztja Putyin korábbi belpolitikáját jelenlegi politikai módszereitől, és levonja a következtetést:
A katolikusoknak nem csak annak alapján kell határozottan elutasítaniuk Putyin invázióját, hogy hitünk ellen való minden szükségtelen háború, hanem annak alapján is, hogy hitünk Ukrajnában kifejezetten erős. Ha a konzervatív katolikusok katolikusabb világot szeretnének, mindent meg kell tennünk Ukrajna támogatása érdekében, amely egyike azon kevés országoknak, amelyek valódi katolikus örökséggel rendelkeznek.
Idővel remélhetőleg a ráció hangja kerekedik felül,
és megfelelő kontextusba helyezi az Ukrajnában jelenleg zajló eseményeket. Annak a jogos iszonyodásnak, amelyet afölött érzünk, hogy Putyin megtámadta Ukrajnát, a háborúra kell korlátozódnia. És ennek bizony semmi köze a konzervativizmushoz vagy a konzervatív mozgalomhoz.
***
Sven R. Larson politológus, közgazdász; PhD fokozatát a dániai Roskilde egyetemén szerezte meg. Svédországból származik, az elmúlt tizenhat évben azonban az Egyesült Államokban élt és dolgozott a politika világában, a közpolitika területén. Számos könyv fűződik a nevéhez, köztük a Democracy or Socialism: The Fateful Question for America in 2024 [Demokrácia vagy szocializmus: az Amerika előtt álló sorsdöntő kérdés 2024-ben].