Miközben zajlott a terrorellenes háború, a média – a sokszínűség iránti divatos elkötelezettségből – felkarolta a kisebbség vallási türelmetlenségét. Válaszul a blaszfémiára, tűrte a türelmetlenséget, és elítélt minden kritikus ábrázolást. Ez aztán elkerülhetetlenül maga után vonta a gyűlöletbeszéd elleni harcot, a felkavaró tartalmakra való figyelmeztetések elburjánzását, illetve a kitiltásokat (no-platforming).
2018-ban a londoni Birodalmi Hadi Múzeum Művészet a terrorizmus korában című kiállításának kurátora, Sanna Moore kifejtette: a tárlat azt mutatja be, hogy a Nyugat megváltozott, ámde »a tömeges megfigyelések és az eljárás nélküli fogva tartások gyakorlata« miatt nem a javára. A »korszakot meghatározó« kiállítási tárgyakban nemcsak a 9/11-re adott személyes válaszok jutnak kifejezésre, hanem az is, ahogyan »a polgári szabadságjogok csorbultak, a biztonsági intézkedések, a megfigyelések pedig fokozódtak«. A látogató nyomban észlelhette, hogy a muzulmán kisebbség jogai sérültek a terrortámadás után, de azon filmkészítőké nem, akiket meggyilkoltak, mert az uralkodó progresszív normától eltérve »iszlámgyűlölő« hangon szólaltak meg. Theo van Goghra, a Jyllands Posten vagy a Charlie Hebdo karikatúráira való utalás egy se volt. Helyette a kiállítás a 9/11-re adott kritikai reflexiókra, megfigyelésre, a fegyverfejlesztésekre (drónok) és »a szülőföldből átokföldét« csináló harcokra összpontosított.
Miközben a nyugati katonai beavatkozásokat ezek a képzőművészeti gyűjtemények és galériák, illetve bölcsész- és társadalomtudományi tanszékek nagy garral bírálták, ők kapták arányosan a legtöbb állami támogatást. Miután pedig a nem nyugati, a dzsihádistában megtestesülő »másikkal« szembeni »reflexív« empátiát szorgalmazták, a nyugati demokrácia történetének és intézményi örökségének önostorozó megtagadásába mentek át.
Így érnek össze a dzsihádtűrés, az éberség (wokeness) és a tekintélyelvűség új szószólói?
A hazai »tenyésztésű« iszlamisták kihasználták a progresszív empátiát, saját illiberális céljaiknak megfelelően manipulálva az »iszlámgyűlöletet«. Miközben 2011 és 2018 között egyre erőszakosabb támadások érték a Nyugat városait, a progresszív média töretlenül hirdette a nem nyugati, áldozattá tett másik iránti együttérzést a szenteskedő éberek minden csűrés-csavarásával. Utóbb a revizionista, tekintélyelvű rendszerek, látván a Nyugat politikai és kulturális következetlenségeit a háborút illetően, maguk is kiaknázták azokat saját geopolitikai érdekeik szerint.