„Ahogy elmúlik a 2001. szeptember 9-i terrortámadás huszadik évfordulója, látjuk-e már, hogy a terrorellenes hosszú háború hogyan hatott a Nyugat önértelmezésére?
Tükör által homályosan, de kezd kibontakozni a kép. A harc maga stratégiailag fabatkát sem ért, megmaradt a status quo ante. A katonai beavatkozások médiaábrázolása azonban annál erősebben befolyásolta a nyugati populáris kultúrát. A film, a regény, a képzőművészet és populáris zene valamennyi műfaja foglalkozott velük, de döntően agnosztikus, legrosszabb esetben önmegvető hangot ütve meg.
Film nemigen támogatta az amerikai kormányzat és szövetségesei döntését a 2003-as iraki bevonulásban. Kivételt képez Kathryn Bigelow Bombák földje (2008) és A Bin Laden-hajsza (2012), illetve Clint Eastwood Az amerikai mesterlövész (2014) című filmje, amely a jó ügyért külföldön harcoló katonák és hírszerzők hősiességét dicsérte. Ugyanezt tette több countryénekes, mintegy zenei kíséretet adva az »odakinn« harcolóknak.
Ám a legtöbb nyugati regényíró, filmes és zenész inkább erkölcsi bizonytalanságának, sőt bírálatának adott hangot a terrorizmussal szembeni nyugati válaszlépések kapcsán. A hosszú háború és a nyugati nagyvárosok ellen indított aszimmetrikus háborúk idején világossá vált, a progresszív felfogás merőben békés vallásként láttatja az iszlámot. Ez a kritikátlanság aztán az öncenzúra légkörét terjesztette el a média, az egyetemek és a művészet világában.
Az empátiának pedig az iszlámgyűlölettel kellett harcba szállnia?
Miközben zajlott a terrorellenes háború, a média – a sokszínűség iránti divatos elkötelezettségből – felkarolta a kisebbség vallási türelmetlenségét. Válaszul a blaszfémiára, tűrte a türelmetlenséget, és elítélt minden kritikus ábrázolást. Ez aztán elkerülhetetlenül maga után vonta a gyűlöletbeszéd elleni harcot, a felkavaró tartalmakra való figyelmeztetések elburjánzását, illetve a kitiltásokat (no-platforming).
2018-ban a londoni Birodalmi Hadi Múzeum Művészet a terrorizmus korában című kiállításának kurátora, Sanna Moore kifejtette: a tárlat azt mutatja be, hogy a Nyugat megváltozott, ámde »a tömeges megfigyelések és az eljárás nélküli fogva tartások gyakorlata« miatt nem a javára. A »korszakot meghatározó« kiállítási tárgyakban nemcsak a 9/11-re adott személyes válaszok jutnak kifejezésre, hanem az is, ahogyan »a polgári szabadságjogok csorbultak, a biztonsági intézkedések, a megfigyelések pedig fokozódtak«. A látogató nyomban észlelhette, hogy a muzulmán kisebbség jogai sérültek a terrortámadás után, de azon filmkészítőké nem, akiket meggyilkoltak, mert az uralkodó progresszív normától eltérve »iszlámgyűlölő« hangon szólaltak meg. Theo van Goghra, a Jyllands Posten vagy a Charlie Hebdo karikatúráira való utalás egy se volt. Helyette a kiállítás a 9/11-re adott kritikai reflexiókra, megfigyelésre, a fegyverfejlesztésekre (drónok) és »a szülőföldből átokföldét« csináló harcokra összpontosított.