(...)
Gondoljunk csak arra, hányan szorgalmazták már a 90-es években, hogy legyen »demokratikus minimum«. Aztán jött az, hogy legyen »liberális minimum«, sőt eljött a »nemzeti minimum« vágyának kora is. És – csodák csodája – egyikből sem lett semmi, sőt az egyes minimum-igények bejelentése csak növelte a harci kedvet azokban, akik az adott minimum lényegével nem értettek egyet.
A másik viszont, amit mondhatunk, hogy aki komolyan szeretné, hogy mindenki értse, amit ő jónak, fontosnak, erényesnek gondol, ahhoz rendeljen épkézláb – hogy is mondjam – »megvalósítási stratégiát«. Nem elég ugyanis megfogalmazni, mi lenne jó és üdvös. Az, hogy a jogállamot mindenki értse, szép cél, de a kimondása nem elég. A demokráciában nélkülözhetetlen a tanulási, sőt a tanítási mozzanat. A tanítást most nem iskolai, tananyagszerű értelemben véve, hanem úgy, hogy amit értékesnek gondolunk, azt megpróbáljuk komolyan elterjeszteni s ehhez módszerek és eljárások sokaságát alkalmazzuk.”