Németh Oszkár dobos távoztával kikezdte a halál a Fonográfot is. Zenekarelődje, az Illés, két tagját, Pásztory Zoltánt, Illés Lajost már korábban elvesztette, de a Fonográf, amelyben névleg is Szörényi Levente énekes, gitáros, komponista volt a zenekarvezető,
2018 februárjában még hiánytalanul állt össze.
Ezek szerint utoljára.
A Fonográf „supergroup” volt, hiszen a Szörényi-testvérek és Bródy János az Illésből, Tolcsvay László, Móricz Mihály és a most 75 évesen elhunyt dobos pedig a Tolcsvay zenekarból érkezett.
Egy új hangzást hozó: bluegrasst, bluest, hard- és softrockot ötvöző együttes született 1973-ban. Egyszerre volt a jellegzetessége a rendkívüli énekesek jelenléte (Szörényi fényes, máskor meg harapós baritonja, Tolcsvay angyalian magas, Bródy steelgitárjátékával lágyan összefonódó tenorja), a rendkívüli vokál (a míves többszólamúság a Crosby, Stills, Nash and Youngéval vetekedett), a sok gitár keltette mozgalmas hangzás és Németh Oszkár technikás, kemény dobolása.
Koncertjeik rendre Szörényi Levente Utazás című számával kezdődtek. Először csak Szörényi Levente volt a színpadon. Egy szál gitár kíséretében kezdte – akkoriban egy kollektív, romantikus álommal felérő – nyugat-európai körútjának eldalolását: „Szép volt a reggel, mikor elbúcsúztam én anyámtól…” A többi zenész egyesével, késleltetetten lépett a színpadra a szám különböző pontjain. A közönség Illéstől átöröklött, idősebb része, meg az „őszinte kőkemény rocknál” az amerikai népzenei gyökerű, differenciáltabb zenét jobban kedvelő tizenévesek szíve ugrálni kezdett, amikor végre Németh Oszi belépett a dobbal. Ma is emlékszem, hol: „Saint-Tropez-ben sajnos minden testrészem leégett…”.
A popzenében a dob maga az ösztöneire ébredő ifjúság kifejeződése. Aki ifjú, valahol mind szívember, és a szintén szívember Németh Oszkár nagyon értette, hogy dobjátéka valahol a dal tetőpontján szinte fibrillálva megszaladjon. Technikás volt, egészen egyedi stílussal, gyakran volt a dobolásában valami türelmetlen, boldog szívidegesség,
mint amikor egy téli buszmegállóban egy hosszú hajú, kabát nélküli kamasznak szinte táncot jár a lába, úgy toporog.
A Fonográf idején egy mindig mosolygós, gáncstalan, egyszerű pomázi srác volt a most meghalt dobos, abból a fajtából, akit szerettek a csajok.