Az ateisták nem értik. Mint mondják, ez már az új ateizmus, amely amerikai mintára harcos, támadásokat indít, jogi úton is konfrontálódik, egyfajta szabadságharcot hirdet. A „körülöttünk minden elnyomás és mindenkit minden alól fel kell szabadítani” narratívája ijesztően ismerős: a woke baloldal éppen így gyűri maga alá nagy erővel a nyugati civilizációt, amely elkényelmesedésében kitermelte őt. Ugyanakkor mégiscsak faramuci a helyzet – az értetlenség szül heves offenzívát.
Az „új ateizmus” nagy szomorúságára azonban itt él velünk a régi kereszténység. Szent Benedek válaszútján jár ugyan, de sokmillió lélekben éltető módon lángol, életet ad, lüktet és táplál: kultúrát és nemzetet, családot és egyént. Megteremtette és újrateremti ma is mindazt, amiben élünk, s bár helyenként látványosan elkényelmesedett, máshol már az önfelszámolás gondolatát is elkezdte magáévá tenni, megannyi ponton új erőre kap, magára és Istenére talál. Ha visszaszorul; megerősödik. Ha támadják; evangéliumibb lesz.
A régi kereszténység küzdelme az új ateizmussal az igenlés küzdelme a desktrukcióval,
a jövőlátó építkezés küzdelme a rombolással.
Ebben a küzdelemben helytállni morális kötelessége Közép-Európa kereszténységének. Imamozgalmakon, személyes életutakon és közösségi megújuláson keresztül, a szűk ösvény kihívásait vállalva újra és újra igent kell mondanunk a hétköznapjainkban.