– Kapált már az elvtárs?
– Mostanában nem.
– Akkor próbálja meg.
Ez a Magyar retró-jelenet jutott eszembe a fővárosi „méhlegelőkkel” kapcsolatban, annyi módosítással, hogy a kapálást lecseréljük kaszálásra. Szóval:
– Kaszált már az elvtárs?
– Mostanában nem.
– Akkor próbálja meg.
De vajon tényleg meg kell próbálnia? Mindenképpen kaszálnia kell az elvtársnak? Ha igen, akkor mindenhol egyformán és egyformára kell? S mi a jobb, a pázsit vagy a gaz? Egyáltalán, mi az, hogy „gaz”? S mindenekelőtt: mi az, hogy „méhlegelő”?
*
Szimptomatikus vita bontakozott ki a fővárosi kaszálási gyakorlat átalakításáról. Kezdetben érdeklődéssel követtem Budapest „elgazosodásának” történetét, de egy ideje már inkább
lehangoló annak a vitának a minősége, ami a szabad(abb)ra hagyott vegetációt övezi.
Természetesen lényegi különbség van egy pusztán elhanyagolt és egy valóban rovarbarát és vadvirágos terület között, amiként azt is számba kell venni, hogy a magasabbra növő vegetációval hogyan bánik az ember (például könnyebben eldobja-e a szemetet, mondván, úgysem tűnik fel a magas „fűben” stb.). De az, hogy a kaszálás ritkítása ilyen nagy port kavart, leginkább azt mutatja, hogy a természet(es)hez fűződő kapcsolatunk még annál is lazább, mint ahogyan azt egyébként gondolnánk. S azt, hogy a zöldfelületek megjelenéséről alkotott vélekedésünket nem a természetes tájkép, hanem a mesterséges parképítési hagyományok alakítják.
Méhlegelőnek hagyományosan egy terület mindazon növényeinek az összességét szokás nevezni, amely a méheknek táplálékot, nektárt, virágport és más szükséges anyagokat szolgáltatnak. Beszélhetünk természetes, gazdasági és mesterséges méhlegelőkről is. Előbbi a természetes módon meglévő, mézelő virágokkal borított környezetet jelenti; a gazdasági méhlegelők közé tartoznak például a gyümölcsösök; míg a mesterségesek közé azok a területek tartoznak, ahol kizárólag a méhek kedvéért vetnek bizonyos növényeket. Hosszabban ezt lásd például itt, itt és itt.
A városi „méhlegelők” tehát kiterjesztik a fogalmat annak szűkebb, csak a házi méhekre és azok igényeire koncentráló jelentéséből egy tágabb értelemösszefüggés irányába. Innen származtatható a fogalmat és jelenséget kísérő vita.