A jó, a rossz és a NER

2021. július 14. 15:31

Az új varázsszó a koncesszió.

2021. július 14. 15:31
Törő András
Népszava

„Megnyugtató, ha kormányunk aggódik a nemzet vagyonának sorsa miatt, sőt védeni és gyarapítani igyekszik azt. A közvagyon értéke papíron már meghaladja a 18000 milliárd forintot, s tény, hogy az Orbán-kormányok alatt az elmúlt tizenegy évben a kiindulási tétel a másfélszeresére nőtt, nem utolsó sorban a mindent központosító kormányzati akaratnak köszönhetően. Ebbe beletartozik föld, ásványi kincs, épület, autópálya, repülőtér, cég, részesedés és minden, amihez vagyoni jog kapcsolható. Hogy jól működik-e ez az irdatlan vagyontömeg, mit hoz és mit visz, arról jelentések, éves beszámolók születnek - de nem a hozamokkal szokott dicsekedni ilyenkor az illetékes miniszter.  Erős kétségeink vannak, hogy minden esetben a közjó iránti elkötelezettség vezérli a kormányt, amikor vásárlásról, eladásról, vagy az összeterelt vagyon működtetéséről dönt. Az állami közbeszerzéseknél már megszokott, hogy valahogy mindig a NER-elkötelezettek kerülnek ki a sokmilliárdos tenderek nyerteseként. S bár még tartanak az uniós pénzből és költségvetési forrásból fizetett központi beruházások, építkezések, a kormánynak gondolnia kell a jövőre is.

Az új varázsszó a koncesszió. Egy ártatlannak tűnő törvénymódosítással a miniszterelnök szűkebb kabinetjéhez központosította a koncessziós jogok odaítélésének folyamatát. Az új hivatal első intézkedése az állami autópályák üzemeltetésének meghirdetése volt, ám hogy ezt miért teszi, azt rögtön titkosította is. Nem véletlen, hogy az átláthatóságot számon kérő szervezetek inkább bújtatott közbeszerzésnek tartják az egyébként nem elvetendő szerződési formát. A kormány azonban eltökélt, keresztülveri a 35 éves koncesszió tervét a közvélemény számára még ismeretlen nyertessel. Világos feltételek mellett is meg lehetne valósítani ezt a világban számos helyen alkalmazott, az útépítést a fenntartással kombináló módszert, ám a kormány ritkán játszik nyílt sisakkal. Ha igen, akkor az ellenfélnek igencsak fel kell készülnie a folyamatos támadásra, amelynek a végén borítékolható a kormányzati »győzelem«. E tekintetben az építőanyagmizéria kapcsán a kavics- és homokbányák koncesszióinak "újraosztása" is szolgál majd néhány tanulságos példával.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Karbantartó9
2021. július 15. 13:32
NER=komcsik nélküli anti-gyurcsányista vállalkozói kör. Értem, hogy zavar :) Minket meg nem!
balbako_
2021. július 15. 12:16
Még mindig fizetjük évi 114 milliárdot az MSZP_SZDSZ által PPP konstrukcióban épült M6 autópálya díját. (És az autópálya gyakorlatilag üres!) Ez nem az a konstrukció lesz!
Morton
2021. július 15. 10:31
Azzal nem volt baja a tisztelt szerzőnek, hogy Fletóék úgy adták koncesszióba az autópálya építéseket, hogy a tulajdonjog is a külföldi befektetőre szállt? Kifizetjük, aztán újra megvehetjük az utakat, persze piaci áron. Ezek után van képe reklamálni a mostani koncessziók miatt?
MayorAnna
2021. július 14. 22:02
Nem elég az örökjáradék, cégéres?!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!