Hogyan lehetne elmesélni Magyarország történelmét nem a Nyugat felől elgondolva? – teszi fel a kérdést a 444 egy bizonyos Transzperiféria Mozgalom kiállításáról írva.
Mi, magyarok erre megnyaljuk tíz ujjunkat, és megnézzük, hogy biztos a 444-et olvassuk-e? Aztán feltesszük a kérdést: a tőlünk nyugatra eső Nyugat-Európát mellőznénk, vagy a nyugati civilizációt?
Mert én például maradnék amellett, hogy a régiónk a Nyugat része,
de tőlünk nyugatra eső Nyugat-Európa diktátumai és az ahhoz viszonyító felzárkózás-narratíva egyszer kevésbé tetszik.
De aztán a kurátorok, Ginelli Zoltán és Szakács Eszter szerencsére hozzáteszik: „A kolonializmus története nagyon gyakran még mindig úgy van elbeszélve, mintha az a centrumországok és a periféria viszonya lett volna, amiből a félperiféria, így Kelet-Európa kimaradt.”
Mi következne mindebből? Hát az, hogy beszéljük el mi magunk a saját történetünket, ne engedjük át másnak, nézzük meg, van-e közép-európai út, magyar út, nem feltétlen a Nyugattal szemben, azon kívül, hanem azon belül.
Miközben a nyugati elit rendszerint szimpátiával beszél a „globális délnek” is nevezett harmadik világról – melynek állapotát nem illik pusztán elmaradottságként leírni, hanem rousseau-i megközelítéssel a romantikus természeti állapot és az autentikusság képviselőjének illik tekinteni, valamint illik a mégis létező elmaradottságát a gyarmatosító nyugat nyakába varrni, minden felelősséggel együtt,
mondván, a kapitalista nyugat kizsákmányolta a maradék glóbuszt.
Ezért a globális delet benevolensen segítenie kell az azt egykoron kizsákmányoló Nyugatnak.
Addig viszont a Nyugat saját „delei”, saját perifériája, mint Közép-Európa, vagy épp az olyan „Közel-Delek”, mint a legfejlettebb nagyhatalmak belső, Isten háta mögötti vidékei, mint az amerikai Dél nem rousseau-i helyeknek számítanak, amit kizsákmányoltak, hanem a fejlődést elutasító, visszamaradt régióknak, melyeknek nem szimpátia és támogatás jár, hanem lenézés és fenyegetés.
Valószínűleg azért, mert e szemlélet szerint a Nyugaton kívüli „lemaradás” a Nyugat hibája, a Nyugaton belüli „lemaradás” viszont a lemaradók tudatos mulasztása – azaz utóbbiak reakciósak.