Hiszel a varázslatban?
Hiszel az igazi varázslatban? Abban, amelyik nem a külsőségekben lakozik, hanem a szívekben? A Fővárosi Nagycirkusz karácsonyi műsora erre a kérdésre próbál látványos választ adni, inkább több, mint kevesebb sikerrel.
Sok szó esik manapság a láthatatlan munkáról: mára tudományos ténnyé vált, hogy tényleg a munka, a tevékenység a boldogság forrása, függetlenül a piaci értékétől, társadalmi megítélésétől vagy jogi formájától.
A napokban tartották a láthatatlan munka világnapját (Day of Invisible Work), melynek az ENSZ döntése alapján a húsvét utáni első kedd a napja. Az évfordulónak különös jelentőséget ad a járvány és egy reklámkampány – utóbbiról később lesz szó.
A félreértések elkerülése miatt fontos előre tisztázni, hogy a láthatatlan munka nem a szürkegazdasággal kapcsolatos. Nem azt ünnepeljük ilyenkor tehát, hogy valaki ügyesen eltitkolta a jövedelemét a hatóságok elől évtizedeken át, és most nincsen nyugdíja.
A kifejezés annyit tesz, hogy
Az persze egyáltalán nem baj, ha van materiális vagy immateriális jutalom, de nem ez a lényege.
„– Ébresztő! Gyerünk dolgozni! – De miért? – Mert a munka nemesít!” E párbeszéddel indult hajdanán a Bob és Bobek című csehszlovák rajzfilmsorozat minden egyes darabja. Az aranyos nyuszikák így tanították egymást és a gyerekeket arra, hogyan legyenek boldogok. A munka ugyanis sosem láthatatlan, mert az ember lelkében és környezetében változást okoz. Mivel néhány éve a virtuális teret is a munka világához soroljuk, így természetesen az internetes munka is ide tartozik.
Büszkék lehetünk rá, hogy Csíkszentmihályi Mihály az elsők között kezdte kutatni a boldogság evolúciós okait, új alapokra helyezve ezzel a modern pszichológiát. Mára tudományos ténnyé vált, hogy tényleg a munka, a tevékenység a boldogság forrása, függetlenül a piaci értékétől, társadalmi megítélésétől vagy jogi formájától. A „látható” és „láthatatlan” munka megkülönböztetése már csak emiatt sem szerencsés. Munkahelyen is lehet öröm a munka, és ellenkezőleg, a közösségért, családért, kultúráért végzett tevékenység is okozhat frusztráltságot. Elég megnézni egy rövid állatvédelmi videót, s látható, hogy milyen lelkiállapotban vannak ma a magyar aktivisták.
s minden vallás központi kérdése. Nem véletlen, hogy Szent II. János Pál pápa a Megváltóról és az irgalmas Atyaistenről szóló enciklikái után a harmadikat a munkának szentelte. A Laborem exercens nem sokkal megválasztása után, már 1981. szeptember 14-én közlésre került. A pápa a munka lényegét így foglalta össze: „Az ember ugyanis mint Isten képmása a többi dolgok fölött áll, mert Teremtőjétől kapta a parancsot, hogy hajtsa uralma alá a földet. Az emberben pedig, bárki emberfia legyen is az, amikor ezt a parancsot végrehajtja, a mindenség Teremtőjének tevékenysége tükröződik.”
A járvány új színt adott a munkáról való gondolkozásnak. Sokan nem járhattak be a munkahelyükre, s vagy az otthoni számítógéphez kötve, vagy tényleg munka nélkül kellett tölteniük a hónapokat. Ugyanakkor sokfélét lehetett hallani arról, hogy a lakóközösségek itt-ott megmozdulva mindenfélébe fogtak. Voltak, akik kifestették a lépcsőházat, mások füvesítették a kertet. Kérdés, hogy a járvány elmúltával egyben maradnak-e a közösségek, vagy atomizálódik tovább minden.
Érdekesség, hogy munkaviszonyban is lehet láthatatlan munkát végezni.
Vagy a közért bejáratánál csordogáló kutyapisit, amit a jó érzésű eladó saját lelki békéje érdekében szívesen eltakarít, a többség azonban nem, hisz nem ez a dolga.
A lathatatlanmunka.hu magyar nyelvű oldalon ki-ki kiszámolhatja a saját havi munkavégzésének mennyiségét és értékét. Itt lehet szembesülni azzal, hogy melyek azok a tevékenységek, amelyekbe hosszú évek óta nem folyunk bele, s a házastársunkra marad az intézésük. Az oldal nem túl pontos, hisz a Wikipédiázástól a szomszéd néni lelkének ápolásáig sokféle olyan láthatatlan munka van, amire nem kérdez rá. Ami igazán meglepő benne az az, hogy a láthatatlan munkának milyen magas lehet a forintban kifejezett értéke.
Néhány hónapja reklámkampányt folytat egy svéd bútoráruház, hogy a magyar férfiak végezzenek több házimunkát, ami alatt szigorúan csak a „hagyományos, női” munkát érti. Nem tudni, mi köze van a vállalatnak ehhez, de hangulatában
Sokan persze valami jóságosat látnak ebben. A cég a jobb minőség érdekében feltérképezi a szokásainkat. És ha már így van, saját költségén pozitív (hasznos) üzeneteket közvetít.
De ki kell ábrándítani az így gondolkodókat. Aki keménypapírból készült, neonzöld hokedlikat akar eladni Honolulutól Hajdúböszörményig, annak az a célja, hogy uniformizálja a közízlést és az életformát. Nem az izgatja, hogy Bence és Fruzsi mennyit mos, hanem hogy nemtől, földrajzi helytől és kortól függetlenül egyforma legyen minden fogyasztójának a feje. Kívül is, belül is.