(Megjegyzem, képviselő úr tévesen állítja, hogy a példájában említett nagyváradi fiú nem kaphatná meg a részére postázott levélcsomagot Liverpoolban. A választási eljárásról szóló törvény 92. §-a postai cím megadását várja el, amely eltérhet a külföldi lakcímtől, sőt a személyes átvételt is lehetővé teszi erre irányuló kérelem esetén. Ha nem így lenne, akkor is rendezhető eljárási kérdésről lenne szó.)
A valóság az, hogy a levélszavazás kiterjesztése senkinek nem okozna hátrányt, senkinek a jogát nem sértené, ellenben nagy segítséget jelentene sok tízezer magyar ember számára, hogy alapvető jogával éljen, akkor is, ha magyar lakcímmel tartózkodik a szavazás napján külföldön. Képviselő úr a koronavírus-járvány harmadik hullámának kellős közepén, ahatárzárak és utazási korlátozások idején el sem tud képzelni olyan eshetőséget, hogy a külképviseletekre utazás vagy az ott történő hosszas sorban állás kivitelezhetetlen vagy épp veszélyes legyen?
A jogalkotóval szemben ugyanis nem pusztán azt az elvárást támaszhatjuk, hogy ne legyen alkotmányellenes az általa megalkotott szabály. A jogalkotónak minden lehetséges eszközzel és módon tennie, sőt küzdenie kell azért, hogy minden választópolgár a gyakorlatban is élhessen a jogaival. Akkor is, ha politikailag mást gondol. Nem az a kérdés tehát, hogy miért terjesszük ki a levélszavazás lehetőségét. A kérdés az, miért ne terjesszük ki. Ha alkotmányos is lenne a jelenlegi szabályozás – mint ahogy tekintélyes, baloldali elfogultsággal nem vádolható alkotmányjogászok szerint sem az – az sem lenne elégséges érv a jogkiterjesztéssel szemben.
Bízunk benne, hogy a levélszavazás kiterjesztésének szükségességét és előnyösségét pártja 8 évvel ezelőtti álláspontját követve Zsigmond képviselő úr is felismeri és személyében hamarosan kezdeményezésünk lelkes támogatóját köszönthetjük. Mert a választójog nem ismer határokat!
A szerző a Második Reformkor Alapítvány ügyvezetője