Zsigmond Barna Pál kifejti, hogy a magyar törvények magyarországi lakcímmel rendelkező és azzal nem rendelkező állampolgárokat ismernek. Előbbiek egyéni jelöltekre és pártlistára szavazhatnak személyesen (külképviseleten vagy Magyarországon), utóbbiak pártlistára levélben is. Két elkülönülő csoport van, mondhatnánk és ezzel le is tudhatnánk a kérdést. Csakhogy az Alkotmánybíróság is elismerte, hogy a választás napján külföldön tartózkodó magyarok egységes (homogén) csoportot alkotnak, függetlenül attól, hogy rendelkeznek-e lakcímmel Magyarországon vagy sem. Sőt, azt is elismerte az AB többségi álláspontja, hogy a levélszavazás megvonása a lakcímmel rendelkező külföldön tartózkodóktól az e csoportba tartozók hátrányos megkülönböztetését jelenti (lásd az indoklás [51] bekezdésében). Pusztán azt állították, hogy a lakcím megléte olyan objektív szempont, amely alapján a hátrányos megkülönböztetés nem okoz alaptörvény-ellenességet. Ahogy jeleztük, ennyire sem volt megengedő Stumpf István és több másik alkotmánybíró, akik nem látták a korlátozás alkotmányosan igazolható indokát.
Természetesen, ha valaki külföldi állandó lakcímmel rendelkezik, az szavazhat levélben. Az is igaz, hogy aki teljesen felszámolja magyarországi lakcímét, az elveszítve az egyéni jelöltre
leadható szavazás lehetőségét levélben szavazhat pártlistára. A mi kezdeményezésünk ugyanakkor
kifejezetten a lakcímmel rendelkezők népes közössége helyzetének javításáról szól.
A világ sokkal összetettebb élethelyzeteket hoz létre, sokkal színesebb képet mutat, mint amire a Zsigmond Barna Pál leegyszerűsíteni igyekszik. Mi van például azzal a betegápolóval, aki egy hónapot külföldön dolgozik, hogy itthon élő gyermekei megélhetését biztosítsa, majd egy hónapot Magyországon tölt a családjával. Az AB-határozat megszületéséhez vezető indítványozó is ilyen személy volt. Vasárnap, a választás napján is dolgoznia kellett, nem engedhette meg, hogy a tőle 137 km-re lévő képviseletre utazzon. Ellenben gond nélkül leadhatta volna a szavazatát levélben, ha a jogszabály engedte volna. Miért akarná képviselő úr, hogy feláldozza hazai lakcímét egy ilyen ember, ha alapvető jogát szeretné akadálymentesen gyakorolni? Miért akarná bárki is ilyen választás elé állítani azokat a magyarokat, akik a szavazás napján külföldön vannak és akadályba ütközik személyes megjelenésük?