1848 március idusa úgy vonult be a históriába, és mind a mai napig úgy él a magyar nemzet lelkében, mint a forradalom, amely vér nélkül győzött. De nem csak, hogy győzött, hanem tisztán magyar utat, tisztán magyar észjárást követve győzött. A régi berendezkedés, a régi kormányzati rendszer, amelyet még jórészt Mária Terézia apja idejében (1723) alakítottak ki, a pesti események hatására pár óra leforgása alatt összeomlott, és úgy eltűnt, mintha soha nem is lett volna. Igen ismert dolog, hogy 1848 kora tavaszán forradalmi hullám söpört végig Európa egy részén, a nemzet akkori nagyjai, Kossuth, Széchenyi és a többiek persze felismerték az ebben rejlő lehetőséget, de mégsem a nemzetközi példát akarták másolni, nem a nyugati mintákat akarták szolgai módon a hazai valóságba átültetni.
Éppen fordítva, a korszak uralkodó szellemiségét, a liberalizmus elveit – amely akkoriban a nemzeti érdekek képviseletét tekintette küldetésének – az európai kultúrkörben egyedülálló ezeréves magyar alkotmányos hagyományokkal, a sajátos jogászi gondolkodással akarták összhangba hozni. Azzal az ezredéves örökséggel, amelynek – Babits Mihállyal szólva –
„az elvek fenntartása és a jogfolytonosság voltak vezércsillagai”.
.Sőt, Széchenyiék hazai mintára még Ausztriának is alkotmányos jogokat kívántak volna követelni: „Volna a monarchia másik részének képviseleti alkotmánya, nekünk pedig nem, mirajtunk lenne akkor a sor, hazánk belső idegeit szerinte alkalmazni. De mivel Austriának képviseleti alkotmánya nincs, sőt ilyesmiről szinte még sejdítése sincs, nekünk pedig hála az Egeknek, van, azért nem rajtunk áll az utánozás, hanem valóban mienk a szent kötelesség fenntartani azt, akár utánozhatunk, akár nem” – vetette papírra gondolatait Széchenyi gróf Hunnia című írásában.
Ezt a jogászi gondolkodást figyelhetjük meg egész történetünk során, a nemzet és annak politikai elitje mindig a törvényességhez és az alkotmányhoz, annak szelleméhez ragaszkodott. Szokták idézni Széchenyi grófot, aki a történeti alkotmányhoz a vérszerződést (884), az Aranybullát (1222), a koronázási esküt (1527) és a hitlevelet (1687) – amelyekben az uralkodó a alkotmányra tesz esküt, és a jogok megtartását ígéri –, a vallásszabadságot garantáló bécsi (1606) és linczi békét (1645) becikkelyező törvényeket, az Ausztria és a Magyar Királyság együttbirtoklását garantáló Pragmatica Sanctiót becikkelyező törvényt (1723), illetve a Magyarországnak belkormányzati szuverenitását tisztázó, a II. József bitorlását követően beiktatott közjogi cikkelyeket (1791) sorolta.