jóakarók egész sora vetíti a félénk filológusok elé a gyorséttermi jövőt,
vagy a belpesti patkánylyukakban tengődve, KATA-naptól KATA-napig kényszervállalkozva, megfázás és rezsiemelkedés között szorongva leélt életet. S valóban – joggal merülhet fel a kérdés, hány kommunikációs szakértőt, esztétát, civil vallástudóst, művészettörténészt, anglistát, filmtudóst és filozófust tud emberi körülmények között felszívni a hazai piac.
De a bölcsészettudomány nem csak a hét szabad művészet egyetemi katedra és éhhalál között limbózó világa. Bölcsész a germanista, a romanista, a szlavista, a finnugrista, a néderlandista, a skandinavista, az uralista, a mongolista, az arabista, a hebraista, az iranista, az asszírológus, a klasszika-filológus, a turkológus, az afrikanológus, az indológus, a koreanológus, a sinológus, a japanológus, a néprajztudós, a történész – s ez a sok szép szakterület csupa-csupa perspektívával bíró, haszonnal forgatható, érdekes és releváns kérdésekre választ kereső tudomány, amely az első tanévtől kezdve a legértékesebb hard skilleket szállítja, amelyekkel csak rendelkezhet egy humánértelmiségi: nyelvtudást, történelmi tényeket és olvasottságot.
A tisztes bölcsészet készségkészletei sosem voltak fontosabbak, mint ma.
A politikai passzátszelet – jobb esetben – tiszteletreméltó jogászok és társadalomtudósok fújják, és ezekbe a szakmákba bizony nincsenek beépítve a marxizmus elleni fékek és ellensúlyok. Egy kis frankfurti iskola, egy kis interszekcionális elmélet, egy kis kritikai rasszelmélet, egy kis gender studies, és hopp – már sikerült is politikai aktivistaképzővé silányítani a tekintélyes társadalomtudományi képzőintézetet, ha ez volt a cél, ha nem.