Mi a baj a karácsonnyal?

2020. december 24. 09:44

Karácsony ünnepének ma is nyilvánvaló vonzereje szembe megy a szokásszerűség ellen harcot hirdető eszmékkel.

2020. december 24. 09:44
Köntös László
Facebook

„Nem véletlen, hogy a hagyományok felszámolásának forradalmi ideológusai az egyik legfőbb ellenségnek a szokást tekintik, amelyet úgy akarnak beállítani, mint valamiféle elvetendő jelenséget, s a változást pedig úgy, mint legfőbb értéket. Régi ügy ez. Mindig a »reakció«  a bűnös. Ez az ideológia napjainkra már odáig jutott, hogy nem csak a hagyományos életformákat támadja, hanem a keresztyén civilizációt is csak szokások rendszerének állítja be, amelynek úgymond semmiféle »objektív« alapja nincs. Így lesz úgymond szokás, hogy mit gondolunk Istenről és emberről, a nemzetről és családról, a férfiról és nőről.

Nosza, rá kell mutatni, hogy ezek a régi meggyőződések csak átmeneti, megkövesedett világnézeti szokások, s épp itt az ideje felszámolni őket. Ki kell adni a jelszót, hogy aki ragaszkodik a szokásszerűséghez, az úgymond lemarad, mert nem követi a világot a »haladásban«. Az emberek akkor válnak igazán erkölcsi lényekké, ha képesek lesznek kilépni világnézeti »komfortzónájukból«. Mert úgymond, mennyivel magasabb rendű erkölcsiséget biztosít az, ha rájövök, hogy amit régen hittem, az valójában csak egy régi, szokáson alapuló világkép része volt, de íme, kész vagyok a változásra. Kész vagyok kilépni a régi, hagyományos világból, a szokások, berögzöttségek, állandóságok, ismétlődések komfortzónáiból, s nyitottnak és befogadónak lenni más hitek és más meggyőződések felé.

Tökéletesen érthető, ha karácsony ünnepének ma is nyilvánvaló vonzereje szembe megy a szokásszerűség ellen harcot hirdető eszmékkel. Ha van valami, ami arra utal; hogy az embereknek igényük van állandóságra, a szokások ismétlődő rendjére, akkor az éppen a karácsony. Ezért aztán az sem véletlen, hogy ilyenkor az állandó és kényszeres változás prófétái új erőre kapnak, s legfőbb céljuk, hogy karácsony ünnepét, mint a még megmaradt egyetlen demonstratív szimbólumát a nyugati keresztyén kultúrának, eltakarítsák az útból.  Csak van egy probléma.

Az emberek igen jelentős része az állandó és agresszív változás-kényszer ellenére sem akar kilépni karácsony szokásának »komfortzónájából«. Ez különös élességgel válik nyilvánvalóvá napjainkban, a veszélyhelyzet idején. Hideg racionalitással ugyanis azt kellene mondani, hogy az idei karácsonyt felejtsük el. Nem kell piacra rohangálni karácsonyfáért, nem kell üzleteket rohamozni ajándékokért, s nem kell az ünnepi ételek hozzávalóiért boltokba futkosni. Csakhogy ez érzelmi lehetetlenségnek tűnik fel. Járvány ide, járvány oda, karácsony szokásán nem lehet csak úgy túllépni.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Csomorkany
2020. december 27. 11:01
Hát, hogy megválasztották polgármesternek.
rókabácsi
2020. december 24. 17:22
hogy nem bolsevik eredetű!
avízazúr
2020. december 24. 13:36
A kategorikus imperatívusz a autonóm egyén belátáson alapuló önkontrolljára, önfegyelmére, önkorlátozására alapoz, nem pedig az Isten által (külső hatalom által) kilátásba helyezett büntetésre, bűnhődésre. Ezért alkalmas és hatékony a nem vallásossá szocializálódott egyének erkölcsi nevelésére. "Az én vezérem bensőmből vezérel! Emberek, nem vadak - elmék vagyunk!" (J.A.)
nempolitizálok
2020. december 24. 12:48
Nekem van egy zsidó ismerősöm, zsinagógába jár, miközben érzékeny arra, hogy NAGY karácsonyfája legyen és az ne legyen műanyag. A karácsonyból mindenki azt veszi ki, ami fontos neki. A nagyon primitív semmit, éppen ezért ezek is vannak ellene.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!