Miért baj az, ha a magyar kulturális életben valaki a nemzeti fogalmat használja?

2020. szeptember 03. 16:57

Miért nem jelenhetnek meg az SZFE falain belül más színházi gondolatok a meglévők mellett?

2020. szeptember 03. 16:57
Vidnyánszky Attila
Origo

„Határozottan visszautasítom az SZFE Doktori Tanácsa tagjainak tegnapi közleményét, amely úgy fogalmaz: »Vidnyánszky Attila, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tulajdonosi jogait gyakorló alapítvány kuratóriumának kinevezett elnöke – a párbeszéd fontosságát ecsetelve – olyan szavakkal illette egyetemünk professzorát, a Doktori Iskola vezetőjét, amelyek a nemzetből és a keresztény kultúrkörből való kitaszítással egyenértékűek.« A közlemény sem a szövegkörnyezetet, sem a »kirekesztőnek« tartott mondatot nem idézi, de az ítéletalkotásban csalhatatlannak mutatja magát. Arról beszéltem, hogy a színházszakmai diskurzust akkor is folytatni kell, ha más kérdésekben (nemzet, haza, kereszténység) nem értünk egyet. A színházi felsőoktatás iránti elkötelezettségünk éppen ezt követeli meg mindkét oldaltól, hogy a jövő érdekében ideológiai helyett szakmai kérdésekről folyjon a vita, az eszmecsere, az érvek ütköztetése, a párbeszéd. Én és a kuratórium – mint ahogy eddig, továbbra is – ebben partnerek vagyunk, és ebben a másik fél nyitottságára számítunk.

A Karsai Györgyre utaló mondataimat természetesen csak kellő rosszindulattal és szándékosan lehet félreértelmezni, és úgy tűnik, ez a szándék sokakban megvan. Felháborító, hogy érvek felsorakoztatása és érdemi párbeszéd kezdeményezése helyett szalmabábérveléssel próbálják kiforgatni a szavaimat, és a magyar közéleti viták szomorú hagyományához hűen a túlontúl jól ismert, gyalázatos kártyát játsszák ki – ezúttal velem szemben. Ragaszkodom ahhoz, hogy a művészeti felsőoktatás körüli vita érdemi és méltányos legyen. A gyalázkodó megnyilvánulások és a szavaimat következetesen kiforgató reakciók helyett továbbra is választ várok a felmerülő lényegi kérdésekre.

Miért baj az, ha a magyar kulturális életben valaki a nemzeti fogalmat használja? A színházi szakmában sokan már 2002-ben tanácstalannak mutatkoztak abban a tekintetben, mit is jelenthet a nemzeti színház fogalma, és a Nemzeti Színház sajátos küldetése. Már akkor elavultnak tekintették a nemzeti jelzőt, pedig látjuk: e fogalom továbbra is eleven és művészi értelemben is megtermékenyítő. Miért kérdőjelezik meg még mindig a nemzeti kultúra létjogosultságát?

Karsai Györgyöt idézi egy tudósítás: »habár ő nem szokta ezeket a szavakat kimondani, az óráin minden arról szól, hogy mit jelent a hazaszeretet, a nemzetben, közösségben gondolkodás és az ezekért cselekvés«. Miért ne mondhatnánk ki ezeket a szavakat? Milyen gondolatrendőrség tiltja az egyetemen, hogy ne csak tegyük, de mondjuk is?

Székely Gábor szerint »színházainkban, filmjeinkben a magyar emberek közérzetét kell kifejeznünk, a körülöttünk lévő világról kell árnyaltan gondolkodnunk«. Ez miért zárja ki azt, hogy derűs közérzetről is szóljanak előadások? A közérzeti miért rekeszti ki vagy teszi gúny tárgyává az emelkedettet, a költőit? Az árnyalt gondolkodás éppen azt jelentené, hogy mindennek helye és létjogosultsága van.

Miért nevezik cinikusan pápáskodásnak azt, ha felvetjük a keresztény hit szerepének jelentőségét a magyar kultúrában?

Miért nem nyilvánítható ki szabadon az a vélemény, hogy szükség lenne olyan filmekre, amelyek más fontos témák mellett Zrínyi Ilonáról, 1956 csodájáról és a család szentségéről szólnak?

Miért nem fér el az SZFE keretein belül egyetlen másként gondolkodó (nemzeti, keresztény elveket valló művész) sem azóta, hogy Kerényi Imre 15 éve távozott az intézményből?

Miért nem jelenhetnek meg az SZFE falain belül más színházi gondolatok, esztétikák és módszertanok a meglévők mellett?

A magyar kultúra, ezen belül a magyar színházi élet sokszínű. Ez biztosítja az erejét. A művészeti felsőoktatásnak ezt a sokszínűséget kell tükröznie. Egyetlen uralkodó ideológia vagy módszertan kizárólagossá tétele talán jó az így helyzetbe hozott érdekcsoportnak, de rossz a magyar kultúra egészére nézvést. Az SZFE nem Vidnyánszky Attiláé, és nem a jelenlegi egyetemi vezetésé, nem a szűken értelmezett szakmáé, de még csak nem is a most ott tanuló hallgatóké, hanem a magyar nemzeté. És jelenleg nem a múltja, nem a jelene, hanem a jövője a tét. Jobbá tehetjük, mint amilyen most – de ehhez változtatni kell az eddigi egyoldalú gyakorlaton. Miben mutatkozik meg az SZFE nyitottsága, változásokra való hajlandósága, ha nem akar a változások lehetőségéről tárgyalni?

Miben mutatkozik meg az oktatói testület erkölcsi ereje, ha a párbeszéd felfüggesztésével, a szakmai viták helyett az ideológiai alapú háborúskodással éppen az oktatás biztonságát, ezzel növendékeik tanulási lehetőségeit teszik kockára?

A józanabb hangvétel és egymás tiszteletének reményében:

Vidnyánszky Attila”

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 268 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
fejerzs
2020. szeptember 06. 08:52
Vidnyánszky: "Miért nem jelenhetnek meg az SZFE falain belül más színházi gondolatok, esztétikák és módszertanok a meglévők mellett?" Ascher: "Emlékeim szerint háromszor is vezetett kurzust különböző osztályokban, Sőt – már a rektorságom elején – szerettünk volna felállítani egy olyan grémiumot, amelyen a vidéki színházigazgatók, pestiekkel kiegészülve, minden komolyabb vizsgaelőadást megnéznek, és a végén szavazunk, díjakat osztunk közösen. Ezzel szorgalmaztam volna, hogy bizalmi viszony, kontaktus jöjjön létre, a színházigazgatók lássák a friss tehetségeket. ... Vidnyánszky még debreceni igazgató volt, elfoglaltságaira hivatkozva nem élt ezzel az egész évadra vagy több évadra is szóló lehetőséggel" (https://24.hu/kultura/2020/07/03/ascher-tamas-interju-szinhaz-es-filmmuveszeti-egyetem-szfe/)
Zokni
2020. szeptember 05. 15:51
..Ebbe most túl sokat lát bele... - Márpedig ebben ennyi van. ..Ha keresztény és nemzeti, akkor érti.. (ez nem érv) - a) Tudom, h hiába írogatok, de ENNYIRE!?... Mert - megint - pl. e logika szerint: ha ember vki, akkor érti azt a vmit. (Segítek: ha nem érti, akkor nem ember...) (Ez érv) b) Az a fogalmi, szociológiai és emberi TÉNY, hogy NINCS nemzeti művészet, kultúra. A kultúra egyetemleges. (Ez érv) És. Nincs keresztény kultúra, mert a kultúra fogalmában benne van a vallás módja, kultúrája is. A művészet dettó. (Ez érv) ..nem tudhatom, hogy minek láttán tapsolt.. - Tök mindegy kinek tapsoltam. Mert így, Ön szerint, ha egy Pintér B. darabnak, melyben masszívan kigúnyolják azt a nemzetizést, mely a nemzet teljes katasztrófájához vezetett, akkor én nemzetáruló vagyok. ..új szellemi műhelyek épülnek fel a SZFE-n az eddigiek mellett.. - Kicsit el van tájolva. A műhely ..szelleme.. abból áll, h nemzeti és keresztény fent említett álismérvekkel megkülönböztetett Fidesz-barát klikk erőszakkal elfoglalja a posztot a ..most mi jövünk.. jegyében. ..azok nem képviselik a nemzeti kultúra sokszínűségének kijáró tiszteletet.. - Nem a nemzeti kultúra sokszínű, hanem a kultúra. A magyarul, magyar közönségnek szóló, de egyetemes mondanivalójú előadás eleve (magyar) nemzeti. .. mi bajuk is lesz, ha más gondolat is kap teret az övék mellett?.. - Fent említettem, NINCS más gondolat. (Ahogy műhely sem.) Egy klikk van... ..Az eddigi vezetők... közlik, hogy ők a kultúra egyedüli letéteményesei.. - Ilyet nem közöl senki. ..Mitől keresztények, ha nem járnak templomba?.. - Jajj. a) Azt nem mondta senki, h keresztények - persze van köztük az is. Azt mondhatjuk: a keresztény kultúra birtokosai. A hiedelemrendszer, a műveltség, a (kereszténynek hitt) erkölcs, stb. ismerői, művelői. Meg más hiteké is. Meg az istentagadás kultúrájának művelői. (Ennek gyakorisága háborúk után vhogy nagyobb... Miért is?) b) Már bocs, de KÖZPÉNZRŐL, KÖZÖS kultúráról, művészetről, vagyis világi állami feladatról van szó! Nemcsak keresztényekről. Bár tudtommal a világi államot építi le Orbán meglehetősen sunyi módon, de akkor a cél a feudalizmus lenne... Ne állítsuk be ezt jó iránynak. ..Mitől nemzetiek, ha prüszkölnek minden nemzetegyesítő gondolattól?.. - Már bocs, de ilyesmitől ki prüszköl? Hajrá magyar fociválogatott! Csak annyi, h az összes ilyen szándék az Orbán rendszer megerősítését szolgálja, és éppen, h megosztja nemzetet. Lásd pl. ezt az esetet... O-ék CSINÁLNAK (migráns, Soros, Brüsszel stb.) olyan légkört, ami az egyesítés propaganda szövegét látszólag indokolja. ..Honfoglalás... Mátyás királyról... lelkesítő, a nemzet energiáit felturbózó film...István a királyt.. - Lám. ITT a teljes eltájolódás. A felsorolt, állítólag ..nemzeties.. TÉMA természetesen miért lenne idegen bármelyik művésztől!? Mint ahogy az említettek közül minimum kettőt ma ..nemzetietlennek.., ..keresztényellenesnek.. titulálna. Csak természetesen nem a politika, hanem közönségigény kielégítése a cél. A felsorolt sztorik, hát nem igazán szolgálják a ..nemzeti turbót.., és/vagy hamisítani kellene a tényeket... A rockopera kissé idejét múlta giccs, nyilván be kellett vetni mindent... Ráadásul az István-Koppány konfliktus megoldása nem tudom mennyire szolgálja az Orbán kurzus szittya-keleti-fickós elvárásait...
realista
2020. szeptember 04. 18:35
A NEMZETI jelzőnket a Fidesz sajnos már teljesen lejáratta - főleg a "nemzeti dohánybolt" révén.
egyvilág
2020. szeptember 04. 14:25
A kultúra és az ember viszonyának legfontosabb összefüggései: https://egyvilag.hu/temakep/103.shtml + Egy összefoglaló a nemzetről, nemzeti identitásról, a nemzetek egységéről és törésvonalairól. https://egyvilag.hu/temakep/074.shtml
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!