Budapesti Iskola Intézetet alapít a főváros, ami gondozza és kutathatóvá teszi Heller Ágnes és Fehér Ferenc hagyatékát – érkezett kedden a hír. „Létrejön egy olyan intézet, ami a progresszív gondolkodás, a szellemi gazdagság és a kulturális sokszínűség otthona lehet” – mondja Gy. Németh alpolgármester. „Heller Ágnes féltette a demokráciát, mindennél fontosabbnak tartotta a gondolkodás szabadságát, és egész életében aktívan részt vett a társadalmi folyamatokról szóló beszélgetésekben. A Budapesti Iskola a szabadság és a humanizmus, a diktatúra elleni küzdelem iskolája” – mondja Karácsony Gergely, hozzátéve: „bármilyen nehéz pénzügyi helyzetbe is került a főváros, vannak erkölcsi kötelességei. Ilyen kötelessége a progresszív, demokratikus hagyományt ápolni”.
Adódik a kérdés: lehet-e ezeket a mondatokat nem ironikusan olvasni?
Heller Ágnes eléggé elhasznált téma, az elmúlt évtizedekben, úgy tűnik, véglegesen megülepedtek a vele kapcsolatos vélekedések: a baloldal nemzetközi tekintélyű és jelentőségű public intellectualt látott benne, míg a jobboldalnak ő volt a kozmopolita, külföldön panaszkodó értelmiség jelképe – hogy aztán élete utolsó éveiben rajongói szűk körén kívül általánosan gúny tárgyává tegye magát közéleti ténykedésével, ami (bizonyította ezt éppen haspólós, szandál-zoknis szárszói megjelenésével vagy a politikusokat igazgató értelmiségi szerepének túljátszásával) teljesen nélkülözte az önreflexiót.
A Heller-imázs megkövesedésében persze legfőképpen magának a filozófusnak volt felelőssége. Megelégedett a sajátos branddé váló, mediatizált „hellerágnességgel”, nem tett erőfeszítéseket, hogy oszlassa maga körül a közhelyeket, ha közhelyek voltak ezek egyáltalán. Nem tudta átlépni a saját árnyékát, végső soron azt a tényt, hogy
„tekintélyének” alapja nem a munkássága, hanem mesterének kiléte volt.
Először és utoljára tavaly júniusban, alig néhány héttel halála előtt láttam őt. A Három Hollóban emlékezett filozófustársával, Vajda Mihállyal Lukács Györgyre, tudósítást is írtam az eseményről. Meggyőződhettem arról, hogy igaz az, amit egyébként senki se nagyon vitatott vele kapcsolatban: ennek a lehetetlenül apróvá töpörödött, kilencvenéves vénasszonynak tényleg lenyűgöző volt a lendülete, a szellemi frissessége – érdekes ember volt, na. De pont ez a belterjességbe fúló Lukács-beszélgetés emlékeztetett arra, hogy a Heller-életmű csak a Lukács-mítosz leágazásaként lehetett érdekes a nyugati értelmiség számára, ami – s ebben Hellernek kétségtelenül igaza van, még ha elég szomorú is – Lukácsot tartja számon „A” magyar filozófusként.