Egy újkori gondolatrendőrség kialakulásának lehetünk szemtanúi, ahol a „társadalmi igazságosság" álcája mögé rejtik a politikai befolyásolás célját. Lehet ideológiai vitákat folytatni, lehet azzal játszani, hogy egyesek kisajátítják maguknak a demokrácia fogalmának értelmezési tartományát, de ennek a folyamatnak a végén a véleményszabadság és a választások tisztaságának elvesztése áll.
Egy olyan médiapiacon alakítják a médiafogyasztási szokásainkat, ahol a legnagyobb közösségi oldal és további két technológiai vállalkozás kontrollálja az online reklámköltések 70%-át az Egyesült Államokban - ez a részesedés történelmi léptékben mérhető hatalmat biztosít a digitális óriásoknak.
Mindenközben a baloldali véleményformálók és NGO-k részéről hatalmas nyomás helyeződik e cégekre. Egy olyan világban, amelyben hamarosan a legnagyobb hirdetési felületeken magáncégek cenzorai szelektálnak majd a legitim felhatalmazással bíró jogalkotók és jogalkalmazók helyett, hogy mely üzenet meríti ki a közösség elleni uszítás fogalmát, és mely tartalmak jelenhetnek meg külső kommentár és megjelölés nélkül, alapjaiban alakítja át a véleményformálás demokratikus keretek között megismert formáit.
Az üzenetek, reklámok közötti szelektálás és szubjektív kritériumok alapján történő valóságelemzés pedig már a szabad választások kimenetelét befolyásolhatja.
A politikai korrektség, az emberi jogi fundamentalizmus és a nemzetközi, politikai NGO-k térnyerése a nyilvános térben csak megágyazott ennek a folyamatnak, melynek már látjuk a kifutását.
A következő lépés, ha nem vigyázunk, kellő iróniával fogalmazva, az újkori választói cenzus lehet, mert a szabad véleménynyilvánítás lehetőségének utolsó végvára a titkos szavazás intézménye; és hát miért is ne lehetne a voksleadás is transzparens?