Józanító pofon

2020. május 08. 08:20

A következő hónapokban újranyílik majd a vita, hogy szabad-e egy ilyen kis országnak ilyen erőteljesen egyetlen iparágra alapozni a gazdaságát.

2020. május 08. 08:20
Papp Zsolt
Papp Zsolt
Népszava

„A BMW szerdán bejelentette, hogy több más beruházásával együtt lefújja a Debrecenbe tervezett új autógyárának megépítését is. A halasztás egyelőre csak egy évre szól, de nem kell nagy jósnak lenni, hogy belássuk, ebből akár fél-egy évtized is lehet, és még az is benne van a pakliban, hogy nem lesz a következő tíz évben autógyár a cívis városban. Bár a bejelentés nem volt teljesen váratlan, hisz a koronavírus-válság az európai autóipart padlóra küldte, sokakat sokkolt a döntés. Szijjártó Péter képes volt azt posztolni, hogy a döntés ellenére folyik a gyár építése. Igaz, nem tette hozzá, hogy közpénzből, ugyanis a magyar kormány már mintegy 130 milliárd forintot ölt egy új ipari park létrehozásába.

Jelenleg az európai autógyárak 10-30 százalékos kapacitáson működnek, az autók iránti kereslet 20, a gyártókapacitási igény akár 40 százalékkal is eshet az előző évhez képest, és a felfutástól függ, hogy mikor érik el a gyárak a válság előtti teljesítményüket. Ez akár évekbe telhet, addig pedig nemhogy új gyárakra, de a mostaniak teljes kapacitására sem lesz szükség. (Csak halkan jegyzem meg, hogy folyik Magyarországon egy másik autógyár építgetése is: Kecskeméten a Mercedes tervezget egy új üzemet.)

De ne essünk kétségbe, nézzük a rossz hírnek a jó oldalát! A következő hónapokban újranyílik majd a vita, hogy szabad-e egy ilyen kis országnak ilyen erőteljesen egyetlen iparágra alapozni a gazdaságát. A válasz valószínűleg az, hogy nem. A BMW gyárban sem feltétlenül az az ezer munkahely volt értékes, amit a gyár közvetlenül teremtett volna, hanem az ipari kultúra, amely megtelepedett volna Kelet-Magyarországon. Győrrel az Audi csodát tett 30 év alatt, valami ilyen ugrásra készült Debrecen is.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
silenceCZ
2020. május 08. 19:16
nyilván a prémiumszegmens érzi meg legkevésbé a visszaesést, de a Népszava má megint jobban tudja... furcsa, hogy D209-nek, Fletónak nem adtak tanácsot... szegények úgy is végezték.
KannibálTatárÚr
2020. május 08. 10:59
Volt egy fejlett iparú, ipari-mezőgazdasági ország. Ki is tette ezt tünkre, csak nem a ma mindentudó ellenzék? Kiárusítottak, leállítottak mindent. Sajnos az iparban nem megy úgy, hogy most újrakezdjük. Azokat kell idehozni, akik hajlandóak idejönni, mert látnak előnyöket az itteni beruházásokban. Örülhetünk, ha beszállítók lehetünk.
u.cserkész
2020. május 08. 10:03
Zsóti, ha elégedetlen vagy a mostani iparpolitikával, indíts egy jelentős vállalkozást más irányban. Megteheted, kapitalizmus van, tiéd a világ. Persze könnyebb és egyszerűbb pofázni, tehetség nélkül.
aleb19
2020. május 08. 09:55
debrecen varosa sok milliardos hitelt vett fel, a bmw gyar epitesere...felelotlenul elzalogositottak egy muzeum epuletet is
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!