És teljesen felesleges a gyerekeket teljesen megóvni a konfliktussal, abúzussal való szembesüléstől.
Lehet, hogy valakinek, aki a saját osztályában nemecseki helyzetben van, éppen a Pál utcai fiúk okoz katarzist, azért, mert a saját megélt élményeit látja benne vissza, ez ismerős neki. Végre róla is írnak! Milyen gejl, unalmas, történetmentes irodalmi alkotás az, amiben nincs konfliktus, nincs „abúzus”?
És mit olvastatna Borbála a diákokkal? Harry Pottert, amit amúgy is olvasnak? Abban nincs abúzus? Dehogy nincs, az egész kiindulópontja egy megalázó, abúzusos helyzet, Harry gyakorlatilag nemecseki helyzetben van a nevelőszüleinél. A Trónok harcában nincs abúzus? A Szürke ötven árnyalatáról nem is beszélve. Vagy adjunk a gyerekek kezébe naturalista regényeket a délszláv háborúról, megerőszakolt apácákról? Az kortárs!
A legkatartikusabb irodalmi alkotások mindig valamilyen megrendítő, drámai helyzetről szólnak, vagy arra refektálnak, például háborús traumákról szólnak, s ezzel azokat segítenek feldolgozni. A holokauszt-regények, amelyekkel folyót lehet rekeszteni, annyi van belőlük, nincsenek tele abúzussal? De, tele vannak, és az is érthető, hogy miért van olyan sok belőlük: hatalmas trauma volt, ami nagyon sok embert érintett. A lelki gyógyulás folyamatához hozzátartozik, hogy regényeket írnak és olvasnak róla, meg filmeket készítenek. Ugyanez a helyzet a kommunizmussal. Vagy akár a járványokkal is.
Karantén-erőszak
Az a WMN-en megfogalmazott aggodalom, hogy növekszik a családon belüli erőszak aránya a karantén miatt, érthető. Az eleve erőszakos légkörű háztartásokban most több alkalom van erőszakoskodni, a feszültség pedig mindenhol nő a hosszú összezártság miatt, s lehet, azok is néha felemelik a hangjukat, akik sosem veszekednek. De
hogy tömegével törne ki a családon belüli erőszak – nem pusztán veszekedés, hanem erőszak – ott, ahol eddig nem volt, az erősen kétlem.
Amit ezek mögött a félig-meddig persze jogos aggodalmak mögött látok, az az a paranoia, ami szószerint a világ legfontosabb dolgának azt tartja, hogy akadályozzunk meg bármi áron minden családon belüli konfliktust – nem pusztán erőszakot, konfliktust. S ezért hadrendbe állítaná az egész világot, és szidja a „magánélet mítoszát” (Adrienne Rich), mert az potenciális lehetőség az elnyomásra. Ezek a hangok azok, amelyek szerint az állam ne szóljon bele a gondolkodásunkba, ne menjen be a hálószobánkba, de azért tegye meg mégis mindkettőt, és állítson rendőrt a férjek mellé.
Röviden: ez agyrém. Paranoiás hisztéria. Gondolom, annak a számlájára kell írnunk, hogy kijött a fáradtság a karantén sokadik napja után.
Egyvalamit üzennék Balázs Borbálának és a WMN-nek a mottóban is idézett népdal-verszakkal:
Kinek nincs itt kedve lakni, menjen mennyországba lakni,
építsen az égre házat, ott nem éri semmi bánat,
építsen az ég szélére, ott nem éri semmiféle,
építsen az égre házat, hogy ne érje semmi bánat.