Ami az oktatást és iskolát illeti
Fegyelmezésmentes nevelés és iskola nem létezik. Ez egy hatalmi helyzet, és ez teljesen rendjén van.
Éppenséggel, többek között az a célja, hogy a nebulók egymás közötti hatalmaskodásait lehetőség szerint megakadályozza – nem fogja mindig, de sokszor mégis.
Az sem meglepő, hogy a tanár „osztálytermi körülményeket” akar fenntartani online órán is, mi mást akarna? Egyébként a szerző kivetíti a saját élményét az egész oktatásra, teljesen igazságtalanul, ugyanis eddig ahány iskola, annyiféle megoldással találkoztam.
És elgondolkodom, hogy mi lenne, ha a tanár esetleg a migráció állítólagos pozitív hatásait elemeztetné dolgozatban: szerintem akkor nem háborodna fel Balázs Borbála, hogy politizál a tanár.
Hogy a Pál utcai fiúk abúzusos regény?
Épp ez a lényege, ebben rejlik irodalmi értéke. Az Egri csillagokban nincs abúzus? A Twist Oliverben nincs abúzus? A nagy háborús regényekben nincs abúzus? A mítoszokban nincs abúzus? A népmesékben nincs abúzus? A Borbála-félék általában elég tágan – szinte értelmetlenül tágan – értelmezik az abúzus fogalmát. Így aztán azt kell mondjam:
nincs irodalmi alkotás abúzus nélkül.
Ha nincs feszültség, drámai helyzet, ami elindítja a cselekményt, akkor nincs történet.
Ez az egész jól mutatja, hogy gondolkodik a radikálbalos bagázs. Én elhiszem, hogy ki akarják irtani a világból az abúzust, csak ez nem fog menni. Az abúzust, erőszakot, legyen fizikai vagy verbális, kisebb vagy nagyobb, pofon vagy háború, megregulázni lehet, de kiirtani nem. A „hatalmi viszonyokat” sem lehet kiirtani, sőt azokra szükség van. Az ember tökéletlen, esendő lény, akit nem lehet megjavítani, s egyik esendősége, hogy időnként erőszakos.
Ha ez a feminista-radikálbalos projekt sikerülne, az azt jelentené, hogy visszatértünk a paradicsomba. Történelem ugyanis azért van, mert az ember esendő. Ha tökéletes lenne, nem lenne történelem, élnénk harmóniában egymással és a Teremtővel az időtlenségben. Konflktus, erőszak nélkül nem kezdődik el a történelem.
És teljesen felesleges a gyerekeket teljesen megóvni a konfliktussal, abúzussal való szembesüléstől.
Lehet, hogy valakinek, aki a saját osztályában nemecseki helyzetben van, éppen a Pál utcai fiúk okoz katarzist, azért, mert a saját megélt élményeit látja benne vissza, ez ismerős neki. Végre róla is írnak! Milyen gejl, unalmas, történetmentes irodalmi alkotás az, amiben nincs konfliktus, nincs „abúzus”?