Ma lenne hetvenéves Esterházy Péter, de most már örökre hatvanhat marad. A halála óta eltelt négy évben kapott hideget és meleget aszerint, hogy épp melyik politikai oldalon esett róla szó. Esetében is – mint oly sok más esetben –
hajlamosak a mindenkori megszólalók a végletekig elmenni.
Vagy az van egyfelől, hogy minden magyar írók apja volt, egy pótolhatatlan irodalmi apafigura, aki nélkül minden üressé vált; vagy az van másfelől, hogy egy egyszerű hazaáruló, érthetetlen dolgokat összezagyváló, erősen túlértékelt író, aki ráadásként még a saját könyveit is innen-onnan összeollózott szövegekkel rakta tele.
Nagyjából ilyen véleményeket olvastam róla a halála óta eltelt időben. Egyik véleményt sem osztom. Az egyiket ezért nem, a másikat meg azért nem, ennél árnyaltabban most nem szeretném ezt itt kifejteni. Legyen elég annyi, hogy azok, akik szerint Esterházy gyenge és érthetetlen író volt, valószínűleg nem nagyon konyítanak ahhoz, amit irodalomnak hívnak.
Azok pedig, akik kritikátlanul istenítik, feltehetően nem elsősorban irodalmi megfontolások mentén teszik.
Négy év rövid idő, ennyi általában nem elég ahhoz, hogy egy írói életművet tárgyilagosan meg tudjunk ítélni. Túl sok még a személyes emlék, túl sok az elfogultság pozitív vagy negatív irányban. Az „igazi” Esterházy Pétert egyelőre nem látni, pontosabban
az Esterházy Péter nevű néhai író egyelőre nem látszik ki igazán a rá rakódott értelmezési rétegek alól.
Ami viszont már most látszik (és persze tetszés szerint megítélhető), az az Esterházy Péter nevű jelenség, tehát nem az író, nem a magánember, hanem az a valaki, aki megnyilvánult, interjúkat adott, beszélgetett, felolvasott, egyszóval aki kilépett a nyilvánosság elé. Persze ebben a jelenségben nyilván nem kevés volt mind az íróból, mind a magánemberből.
Mostanában végighallgattam néhány régi beszélgetést vele és meg kellett állapítanom, hogy elég ritkán lehet hallani embereket ilyen szellemesen, jó humorral és okosan megszólalni. Leginkább azokra a beszélgetéseire volt ez igaz, amelyekben irodalomról, írásról volt szó elsősorban. Itt érződött a leginkább, hogy milyen hallatlanul művelt volt, mennyire a kisujjában volt a magyar és a világirodalom, és mindezekről ráadásul milyen élvezetesen tudott beszélni. Mindenestül az irodalomban élt és lélegzett.