Nem, nem hozok statáriális döntéseket, nem élek vissza a veszélyhelyzet miatti felhatalmazással, az nem az én műfajom.
„Örülök a vitáknak a forgalomcsillapító javaslataink kapcsán, annak kevésbé, hogy csillapítatlan sebességgel terjednek a félreértések és a félremagyarázások. Álljon hát itt 9 tényállítás mit, miért és hogyan csinálunk.
1. Nem, nem hozok statáriális döntéseket, nem élek vissza a veszélyhelyzet miatti felhatalmazással, az nem az én műfajom. A sok héten át egyeztetett, az érintett kerületi polgármesterekkel átbeszélt, és a közgyűlési többség által támogatott előterjesztés nem a folyamat végéről, hanem éppen annak kezdetéről szól. Arról, hogy a következő fél évben a kerületekkel, a szakmai szervezetekkel és a budapestiekkel is megvitatjuk az elképzeléseinket. Ennek érdekében tíz kerületben és például a fővárosi fenntartású rakparton mintaprojekteket indítunk, láthatóvá, „kézzelfoghatóvá” tesszük, mire is gondolunk, amikor élhető Budapestről beszélünk. Ezeket a mintaprojekteket aztán megvitatjuk a budapestiekkel, az ő véleményük alapján hozunk döntéseket. Az előterjesztés itt mindenki számára elérhető: http://einfoszab.budapest.hu/…/fovarosi-kozgyules-nyilvanos…
2. Fontos tudni, hogy céljaink, elképzeléseink illeszkednek a még Tarlós István által elindított budapesti mobilitási programhoz. Azt akkor ellenzéki képviselőként én is megszavaztam. Sajnos eddig nem történt a megvalósítás érdekében semmi. De majd most…
3. Nem, nincs arról szó, hogy a városban mindenhol, minden egyes útszakaszon csökkentenénk a megengedett sebességet. A mellékelt térkép mutatja, hogy Budapest jelentős része már most is forgalomcsillapított zóna. A mi célunk ezen területek növelése ott, ahol az elmúlt években úgy alakultak át a közterek, utcák, autóutak, hogy jelenleg már csak balesetveszélyesen lehet nagyobb sebességgel autózni. Mi ezt a balesetveszélyt fogjuk csökkenteni, és elérjük, hogy ne a cammogástól ideges autósokat kelljen kerülgetniük a folyamatos balesetveszélyben lévő gyalogosoknak a szűk utcákon, ehelyett élhető közterek alakuljanak ki a város gyakorta túlzsúfolt belső részein.
4. Hogy miért csináljuk? Leginkább azért, mert ezt ígértük, erre a programra kértünk felhatalmazást a budapestiektől. Arra, hogy élhetővé, zölddé, tisztábbá tegyük a várost. Ehhez bővíteni kell a közösségi közlekedés lehetőségeit éppúgy, mint a biciklis, vagy a gyalogos közlekedést.
5. Van még egy fontos cél: hosszabb távon nullára, igen nullára szeretném csökkenteni a halálos balesetek számát a városban. Hogy ez nem lehetetlen cél, azt több európai nagyváros példája mutatja. Igen, édesapám halála miatt ebben nekem személyes elkötelezettségem, érzelmeim is vannak. De nem tekintem ezt valamiféle magánügynek, hanem fontos közösségi célnak. Évente mintegy ezer súlyos közlekedési baleset történik Budapesten, szerintem politikától mentes közös ügyünk ennek a számnak érdemi csökkentése.
6. Bár az egyeztetések még a járvány előtt kezdődtek, céljaink illeszkednek ahhoz, ahogy a nagyvárosoknak reagálnia muszáj a járvány miatt megváltozott szokásokra. Ezek közül fontos reagálni arra, hogy az emberek okkal és joggal szeretnék elkerülni a túlzsúfoltságot, teret kell biztosítani a biztonságos távolság megtartására, reagálni kell a biciklis és a gyalogos közlekedés iránt megnövekedett igényekre. Ezt teszi például Párizs, vagy Barcelona, hasonló koncepciók formálódnak Berlinben, Bécsben, vagy éppen ilyen típusú döntéseket hoz Vilnius. Budapest újraindítási programjának, a járványra való reakciójának fontos eleme kell legyen a biztonságos közterek kialakítása. Ez a javaslat ezt is szolgálja.
7. Ha van a járványnak egyáltalán pozitív következménye, akkor az a levegőminőség javulása a városban. Tegyünk azért, hogy ezt a lehető legnagyobb mértékben megőrizzük. Ezt is szolgálja a javaslat.
8. Én soha nem úgy álltam a közlekedéshez, hogy az autósok állnak szemben mondjuk a biciklistákkal, vagy a gyalogosokkal, esetleg a közösségi közlekedést használókkal. Emberek vannak, akik el akarnak jutni a céljukhoz, és nekünk az a dolgunk, hogy megteremtsük ennek mindenki számára elérhető, biztonságos lehetőségét.
9. Vitatkozunk, beszéljünk még erről sokat, de tegyük ezt a célok ismeretében, méltányosan, a tények és ne a feltételezések alapján. Ebből fog a végén kijönni egy élhető, biztonságos, zöldebb város.
(a kép a jelenleg forgalomcsillapított területeket mutatja)”