Itt persze szólni kell a másik végletről is. Hazai kontextusban természetesen
már a húszas évek elején is létezett egy magát egyetlen konzervatív álláspontnak nevező nézet,
amely elsősorban a Cobden-kör (kb. a mai szabadpiac-hívők) vonzáskörében összpontosult, amelyik azt hitte, hogy vissza lehet térni a dualizmus gazdasági és társadalmi viszonyaihoz. Amit nem értett meg ez a társaság, az az volt, hogy R. Cobden- és J. S. Mill-idézetekkel nem lehet százezrek nyomorát enyhíteni, ilyenkor – a nagyobb felfordulás elkerülése végett – a piacpártiak is az állami beavatkozáshoz nyúlnak. Ahogy Sándor Pál üzletember és liberális parlamenti képviselő egy beszédében kifejtette, eredendően „dogmatikus híve [voltam] a szabadkereskedelemnek”, de a világháború, majd a forradalmak és az ellenforradalom eseményei meggyőzték arról, hogy a „dualizmus bűneit” – azaz a súlyos társadalmi egyenlőtlenségeket – „az állam kezével kell korrigálni”, és „ezzel nincsen semmi gond”. Dogmatizmusnak, lám, egy szabadpiacpárti klasszikus liberális szerint sem volt helye.
Ilyen értelemben tehát biztosan a Pesti Srácok szerzőjének, Békés Márton történésznek van igaza, amikor azt mondja, hogy a globális események igenis szülni fognak állami reakciókat, és nem valószínű, hogy az emberek lelkesen fogják visszasírni azokat a tényezőket, amik néhány röpke hónap alatt karanténba kényszerítették a bolygót. Az emberek a vírus lecsengése után is fel fognak ülni az olcsó gépekre, de az államok nem fognak habozni ellenőrizni az emberforgalmat. A nyakló nélküli, kontraproduktív liberalizmusnak hamarabb lesz vége, mint a korlátok közötti és szabályozott, de lehetséges mozgásnak általában.
Hasonlóan lehetne idézni Milton Friedman közgazdászt,
aki a húszas évek végére visszatekintve úgy gondolta, hogy az Egyesült Államokban szükség volt az állami beavatkozásra,
„a munkanélküliek támogatására, a munkahelyteremtésre, a gazdasági növekedés ösztökélésére” az állam részéről, „mert nagyon különleges helyzet volt. Egy különlegesen nehéz helyzetbe kerültünk, amilyet korábban nem tapasztalt az ország. Milliók voltak munka nélkül. Valamit csinálni kellett”. Friedman ezért támogatta Franklin D. Roosevelt demokrata elnök New Dealjét, melyről például Jonah Goldberg dagadó erekkel bizonygatja, hogy „fasizmus” volt, s melyet nem csak Adolf Hitler, de magyar kontextusban a nyilasok is méltattak. És ez nem azért volt, mert a szélsőségek összeérnek, hanem mert – Friedman után – „valamit csinálni kellett”. És – mondhatnánk Sándor Pállal – „ezzel nincsen semmi gond”.