10. Új tartalmi elemek, illetve megközelítések
A többször említett tananyagcsökkentés ellenére néhány esetben új tartalmak is láthatók a tantervben. Ezek egyfelől az említett hosszmetszeti elrendezésű blokkokból következnek, másfelől főképp a modern koroknál jelennek meg. Örömmel fogadtuk például, hogy külön téma foglalkozik Magyarország első világháborús részvételével – a centenáriumi évek során komoly figyelem fordult efelé a korábban elhanyagolt téma felé. De hasonlóan örvendetes a határon túli magyarság sorsának bemutatása is. Szintén újszerű és jogos gondolatnak tartjuk a bevezető következő, szemléletet illető kitételét: „a tanuló a magyar történelmi jelenségeket elsősorban nem általános modellek alapján, hanem a konkrét történelmi helyzet jellegzetességeit figyelembe véve tanulmányozhatja. Ez a megközelítés hozzásegíti a tanulót, hogy megértse és méltányolja a magyarság, a magyar nemzet és Magyarország sajátos helyzetéből adódó jelenségeket és folyamatokat”. Ez a törekvés érhető bizonyára tetten akkor, amikor az egyes európai középkori helyszínek bemutatását magyar példákon keresztül várja el a tanterv, vagy például a reformáció esetében is egyszerre kerülnek tárgyalásra európai és magyarországi hatásai.
Mindezek értelmében Egyesületünk a megújított NAT törekvéseivel döntő többségében egyetért és azokat üdvözli, hiszen történelemoktatásunk korábban többször jelzett problémáira érdemben reflektál. Nyilvánvalóan egyes konkrét témák esetében ahány történelemtanár van az országban, annyiféle vélemény jelenhet meg (ki melyik anyagrészeket hiányolja, ki melyeket tartja feleslegesnek, vagy kinek-kinek a történelemszemléletétől mi áll távolabb), éppen ezért e téren bizonyára nem lehetne olyan javaslatot tenni, hogy az mindenkinek megfelelő legyen. Ha azonban az általánosabb – fenti elemzésünkben is megjelenő – kérdéseket vesszük figyelembe, akkor egyértelműen pozitív összkép rajzolódik ki.
A következő hónapokra nézve döntő kérdés, hogy a NAT megjelenésének sajnálatos csúszása miatti szűkös rendelkezésre álló időkeretben a tanterv implementációja mennyire tud megvalósulni. Ehhez elengedhetetlen volna a tankönyvek megfelelő átdolgozása, illetve a történelemtanár kollégák kellő felkészítése, a tanterv elveinek és konkrét tartalmainak széleskörű artikulálása. Emellett pedig reméljük, hogy mihamarább – a szakmai vélemények kikérése mellett – az érettségi vizsgakövetelmények módosítása is megtörténik, hogy felmenő rendszerben minden diák nyugodtan tudjon majd felkészülni.”