6. Kronológia föladása – tematikus egységek és hosszmetszetek megjelenése
A tananyagcsökkentésből következik, hogy fel kellett adni a homo erectustól a brexitig hagyományosan megrajzolt, jól megszokott, totális kronológiai ívet. Ennek megfelelően – bár a kronológiai rendező elv érzékelhető – de az egyetemes történeti témákat megfigyelve, ténylegesen megvalósulni látszik a tantárgyi bevezetőben említett szigetszerű, tematikus elrendezés. Sőt, több ún. hosszmetszeti téma is bekerült a tantervbe, melyek közül legérdekesebbeknek az általános iskola 8. évfolyamán szereplő ismétlő-szintetizáló anyagrészek ígérkeznek
7. Életkori sajátosságokhoz igazodó tartalmak
Érzékelhető az életkori sajátosságok figyelembe vétele is. Általános iskolában (főleg 5-6. évfolyamon) életmód jellegű témák, valamint személyiségek köré szerveződő történetek („portrék”) fordulnak elő jobbára, míg az elvontabb témák (pl. „demokrácia története” vagy „népesedés és társadalom”) 8. évfolyamra kerültek, ezzel megoldva azt a problémát is, hogy az általános iskola utolsó félévében a középiskolai felvételi után az iskolai munka intenzitása sok esetben visszaesik, így itt helyénvalónak tűnik a szintetizáló, hosszmetszeti témák beillesztése. A középiskolai témák sokkal inkább politika-gazdaság-társadalom és eszmetörténetiek, ami abszolút illeszkedik az absztraktabb gondolkodás kialakulásához.
8. Kedvező korszakos arányok
A NAT-ban felsorolt tartalmi egységeknél még nem láthatók az egyes évfolyamok pontos korszakhatárai de a témák korszakos arányait áttekintve is jól érzékelhető, hogy a modern kor súlya – nagyon helyesen – növekedett a 2012-es tantervhez képest is. Sok kolléga vélekedett úgy, hogy a 2012-es tantervben megadott korszakhatárokat a zsúfoltság csökkentése érdekében korábbi modell szerint visszafelé (a régebbi korok javára) kellene módosítani, ehelyett a tanterv alkotói inkább a kronológiai ívet föladva hagytak el témákat régebbi korok történetéből, így nem következett be visszarendeződés, melytől Egyesületünk is óva intett. Külön üdvözlendő, hogy a rendszerváltás óta eltelt immár 30 év története is helyet kap a tantervben, hiszen általános tanári tapasztalat, hogy a jelenlegi diákgenerációk számára – érthető módon – a 10-15 évvel ezelőtti események is már történelminek számítanak.