Nyilván a szerzők és művek listája ennek az ideológiai meghatározottságnak a leginkább kézzelfoghatóan megragadható eleme. Mindenki szerepel, aki a szélsőjobboldali magyar irodalmi narratíva fontos szereplője: Wass Albert, Nyírő József, Nagy Gáspár, Szabó Dezső, Reményik Sándor, és még sorolhatnánk. Vannak egészen kiváló határon túli szerzők is, ám ők sem irodalmi értékük okán kerültek bele a tananyagba, hanem azért, mert ebben a narratívában elhelyezhetők. Az sem véletlen, hogy hiába az erős határon túli irodalmi jelenlét (Áprily Lajos, Dsida Jenő, Kós Károly, Tamási Áron, Kányádi Sándor), abban olyan remek szerzők, mint Gion Nándor, Grendel Lajos már nem férnek bele.
Talán még a fentieknél is súlyosabb bűne azonban, hogy saját kijelentései ellenére, miszerint az életkori sajátosságokra figyelemmel van, miszerint olvasóvá akarja nevelni a magyar iskolásokat, mindezekre egyáltalán nincs tekintettel. Olyan mennyiségű irodalmi tananyagot ír elő, ami lehetetlenné teszi a képességfejlesztést, olyan módon válogatja össze az irodalmi anyagot, hogy az csak elidegenítő lehet, olyan mértékben nem hagy teret, időt, lehetőséget arra, hogy kicsit is segítsen az iskolai anyanyelv- és irodalomoktatás értő olvasókat, önmagukat kifejezni tudó felnőtteket és az olvasást szerető embereket nevelni, hogy annak az eredménye csak a radikális elbutulás, a társadalmi különbségek további megnövekedése, a lemaradók végleges leszakadása, továbbá az egész társadalom nagyfokú irodalomellenessége lehet.
Az általános iskolák számára 13 kötelező olvasmányt ír elő, ebből kettő lehet kortárs vagy közel kortárs: egy magyar ifjúsági vagy meseregény, valamint egy választható ifjúsági regény. Minden más mű olyan klasszikus, amelynek irodalmi értékét nem kérdőjelezzük meg, ám azt sem, hogy arra alig-alig alkalmasak, hogy olvasóvá neveljenek 10-14 éves gyerekeket. Emellett 58 szerzőtől kellene műveket tanítani. Aki már látott tizenkét éves gyereket, pontosan tudja, hogy mindez mennyire reális – mármint nem abban az értelemben, hogy a tanár tud-e ennyiről beszélni, mert nyilván tud, de hogy egy gyerek képes-e ennyit elolvasni, megérteni, megjegyezni, megszeretni, és közben fejlődni szövegértésben, szövegalkotásban, erkölcsi és lelki értelemben (mert ezt is az irodalomoktatás feladatának tekinti az alaptanterv), megszeretni az olvasást, felkészülni a nyolcadikos felvételire, a kötelező mérésekre, majd az érettségire – ezt talán nem is szabad kérdésként feltenni. Nyilvánvalóan nem. Ez a NAT tehát nemcsak egyáltalán nem vesz tudomást az oktatásban részt vevőkről, vagyis a diákokról, de mélységesen gyerekellenes. Emellett olyan présbe szorítja bele a pedagógusokat és az iskolákat, ami a teljes szakmaiatlansághoz vezet. Ezzel kimondhatjuk, hogy a Nemzeti alaptanterv egyszerre gyerek- és pedagógusellenes.”