Ez a kiindulópont, a megkérdőjelezhetetlen talapzat, az esetleges szakmai viták csupán az ezen túli intézkedésekről folyhatnak. Ez önmagában problémássá teszi a magyar klímaterveket. Paks2 ugyan alacsony kibocsátású technológia, de nem csupán az egyéb környezeti hatásai miatt nem tekinthető fenntarthatónak (Duna felmelegítése, sugárzó hulladék, stb.)
2. Alacsony ambíciók, és azok is veszélyben.
A 40 százalékos kibocsátáscsökkentés 2030-ra attól az országtól, amely klímabajnokként tetszeleg azzal, hogy már most 32 százalékos csökkenést produkáltunk, nem túl ambiciózus. Azt jelenti, hogy a következő 10 évben összesen 8 százalékos visszafogást óhajtunk teljesíteni, és még a korábban elfogadott átlagos európai célszámot sem szeretnénk meghaladni.
Ráadásul ennek a 40 százalékos célnak a teljesítése is veszélyben van. 2014 óta a magyar CO2 kibocsátás növekvő pályán van, jelenleg évről évre egyre távolabb kerülünk a 40 százalékos céltól, nem pedig közelítünk hozzá. Ráadásul a cél teljesítésének előfeltétele az új paksi blokkok beüzemelése 2030-ra – márpedig jelen állás szerint, az eddigi csúszások, szerencsétlenkedések, az orosz és magyar partner közös alkalmatlanságának figyelembevételével ez igen kevéssé látszik valószínűnek.
Végezetül ez a cél egyáltalán nincs összhangban azzal az új realitással, amit az EB által decemberben bemutatott Európai Zöld Megállapodás (EZM) jelent. Ez ugyanis a közös európai kibocsátáscsökkentési célokat minimum 50, de lehetőség szerint 55 százalékban állapítja meg, amihez képest a megvalósíthatóságában kétséges magyar 40 százalék végképp elfogadhatatlan.
3. Rossz energiamix, gyenge célok.
A klímacélok eléréséhez összerakott energiamix sokkal inkább politikai, nem pedig szakmai szempontokat tükröz, a megújulós ambíciók pedig összességükben is alacsonyak. 21 százalékos megújuló részarány 2030-ra igen messze van az EU közösen elfogadott 32 százalékos céljától (maga az EB is kifogásolta ezt tavaly nyáron a Nemzeti Energia és Klímaterv értékelésekor, és minimum 23 százalékos megújuló részarányt szeretett volna látni), de látványosan tarthatatlan lesz, amint az EZM részeként az Unió felülvizsgálja a 2018-2019-ben elfogadott Tiszta Energia Csomagot, benne a megújuló energia irányelvvel, és várhatóan jelentősen megemeli a megújulók részarányára vonatkozó közös európai vállalást.