Paks2 kiszorító hatása miatt persze Magyarországon különösen nehéz a megújuló részarány növelése, de ráadásul a kormányzat ennek aktívan is az útjába állt például a szélenergia gyakorlati betiltásával. Pusztán a napenergiára és a természetvédelmi szempontból amúgy döntően fenntarthatatlannak tekinthető biomasszára támaszkodva ugyanakkor aligha lehet ennél sokkal magasabb célszámokat teljesíteni. Az atomenergia politikai alapú erőltetése és a megújuló források szelektív támogatása olyan kényszerpályát hoz létre, ami eleve elejét veszi egy valóban eredményes klímapolitikának.
4. Energiahatékonyság: az elmulasztott lehetőség.
Az új tervek a 2005-ös 785 petajoule energiafogyasztást nem meghaladó célt fogalmaznak meg 2030-ra. Ennek értelmezéséhez érdemes tudni, hogy az összehasonlításnak használt 2005-ös energiafelhasználás a 90-es évek eleje óta eltelt közel három évtized legmagasabb energiafogyasztási értéke volt. Ezt követően 2014-ig csökkent a fogyasztás, az azóta bekövetkezett növekedés eredményeként jelenleg nagyjából ugyanott állunk, mint 2005-ben. A célkitűzés tehát annyit jelent, hogy 2030-ig nem növeljük az energiafelhasználásunkat a jelen állapothoz képest.
Az ugyan örvendetes, hogy a magyar energiapolitika végre hátat fordított egyik évtizedes szent tehenének, a „gazdasági növekedés csak az energiaigény növekedésével képzelhető el”-elvnek, de ha az EU 32,5 százalékos, az EZM keretében várhatóan még emelkedő energiahatékonysági céljával hasonlítjuk össze, akkor a magyar „nemnövekedési” vállalás értelmezhetetlen. Valójában ez a helyzet közel áll ahhoz, amit a korábbi energiastratégia mellékleteként 2015-ben elfogadott dokumentum maga is az „Ölbe tett kéz” forgatókönyveként írt le (766 PJ 2020-ban, 840 PJ 2030-ban), azaz maga a kormány is úgy ítéli meg, hogy egy ilyen ambíció lényegében a nem cselekvéssel egyenértékű. Ugyanezen dokumentum „Közös erőfeszítés” forgatókönyve ennél majd 100 petajoule-lal alacsonyabb (692 PJ) végső energiafelhasználást vetít előre.
Az elmaradt energiahatékonysági intézkedések miatt várható magas relatív energiafogyasztás (a magyar gazdaság még mindig a nyugat-európai energiaigény nagyjából duplájából állít elő egy egységnyi GDP-t), a drága paksi beruházás miatti áramáremelkedéssel kombinálva súlyos versenyképességi hátrányt fog jelenteni Magyarország számára.
5. Közösségi energia: végre egy jó pont.
A stratégia értelmében a kormány támogatni fogja a helyi termelési megoldásokat, azaz a decentralizált minierőműveket, települési, kisközösségi áramtermelő módszereket. Ez végre egy helyes célkitűzés, csakhogy épp ellentétes a paksi bővítés igényelte centralizált hálózatfejlesztéssel. Műszakilag is nehézkes egy országos villamosenergia-hálózatot egyszerre két, egymásnak ellentmondó célra optimalizálni, egy szélsőségesen központosított, a régi és új blokkok párhuzamos üzemének idején a magyar villamosenergia-termelés 60-70 százalékát adó paksi telephelyre, és eközben a decentralizált áramtermelés befogadására és kezelésére is képessé tenni; nem beszélve ennek a kettős fejlesztésnek a költségigényéről. Ezzel együtt, ez egy támogatható cél, de hogy a gyakorlatban az ehhez szükséges jogszabályváltozások, műszaki beavatkozások, finanszírozási konstrukciók megteremtése megtörténik-e, az még nem látható.