De mindegy is, hiszen Rónai Egon, illetve a petíció és a hozzászólások egyértelműsítik, hogy Kornisra auschwitzi kalauzként gondolnak, és elítélik. Talán nem járunk tévúton, ha kijelentjük, hogy nem lehet mindent a holokauszt perspektívájából szemlélni. Nem lehet figyelmen kívül hagyni, de azt se gondolhatjuk, hogy mindent üt. Veszélyes és aggályos használatára itt a példa. Mivel mind a petíció, mind a Mazsihisz közleménye használja a rehabilitáció kifejezést, erre is kitérünk röviden (még ha nem is abban az értelemben).
Kornis tényleg rehabilitációra szorul, mert most igaztalanul vádolták meg.
Méltatlannak tartják a szoborra, pedig az ellene való támadás a méltatlan, illetve, ahogy a kommunista időszakban bántak vele, nem is csak az internálás, hanem ahogy kitörölték a magyarság emlékezetéből, és helyette másokat erőltettek ránk.
Rétvári Bence Facebookon utasította el a Kornist érő vádakat, kicsit harciasabban, mint kellett volna. Itt-ott bele lehetett kötni válaszába, amit meg is tettek az Egyenes beszédben (Kornis náciellenessége nem zárja ki, hogy antiszemita legyen; miért csak az általa becsült zsidók mellett állt ki), viszont az érdemi résszel meg nem foglalkoztak. Például azzal, hogy „az [ti. személy] valamely nemzet tagja, aki magát hozzátartozónak érzi. Ez az érzés pedig elsősorban a sajátos szellemi, kulturális javak közösségére vonatkozik, melynek alapja a közös történeti hagyomány s a közös történeti sors.” (Rétvári Bence idézte Kornisnak a Nemzeti megújhódás c. tanulmányából.) Ugyan számon kérte a Mazsihisz, hogy miért nincs párbeszéd, vagy társadalmi egyeztetés, de nyilvánvaló, hogy ők sem foglalkoztak vele. A médiát, a sajtót sajnos legtöbbször pusztán a közvélemény befolyásolására, a saját tábor megerősítésére használják, mert mi lenne, ha egy hosszas elemző beszélgetés végén be kellene látni, hogy a másiknak van igaza, vagy kompromisszumra, netán konszenzusra jutna a két fél? Inkább belekötnek valami lényegtelenbe, az igazság nem számít, csak a saját álláspont megvédése. Rétvári Bence adhatott volna olyan választ is, amivel a maga részéről nem lezárja, hanem elindítja a hiányolt párbeszédet, nem kinyilatkoztat, hanem kérdez. A tapasztalatok alapján még ekkor sem garantált az érdemi párbeszéd. Pedig, ha Kornis valóban számít, akkor érdemes lett volna addig napirenden tartani a kérdést, amíg be nem látják a vádaskodók, hogy nincs igazuk. Vagy legalább egyet visszalépnek.
A társadalmi egyeztetésről még annyit, hogy szerencsésebb lett volna, ha nem a kormányzat, hanem a város kezdeményezi a szoborállítást. Persze, lehet felülről terelgetni a népet, hogy kire érdemes emlékeznie, de taktikusabbnak, és hatékonyabbnak is tűnik, ha a helyiek fedezik fel maguknak Kornist. Meg lett hirdetve a Kornis Gyula Terv, miért kellett rögtön szobrot állítani a névadónak? Végső soron ezt jelezhette volna a Piarista Gimnázium, már csak azért is, mert egy iskolának sose jó politikai csatározásokba keverednie, és ez már akkor magában hordta a lehetőségét, amikor a szobor még el sem készült. Mi a tanulság? Választások előtt utat kell építeni, nem szobrot (bár néha abban sincs köszönet). A viccet félretéve: gondolkodó lényként elborzadhatunk a jelenlegi állapotoktól. Holnap indítok egy petíciót, sőt kettőt: az egyikben azt fogom követelni, hogy ne hazudjunk már, a másikban pedig érdemi párbeszédet. És egyet a kötelező önvizsgálatért. Ezt a hármat fogom elindítani: ne hazudj, érdemi párbeszéd és önvizsgálat. Meg belátás. Mindenbe bele lehet kötni, így ebbe az írásba is, nyugodtan, de közben ne tereljük el a szót a lényegről, hogy úgy ne járjunk, mint szegény Kornis Gyula.