Nagy port kavart, kezdhetnénk hangzatosan, de valójában csak pár napig volt téma Kornis Gyula szobrának felállítása. A Liberálisok és a Mazsihisz (és még mások is) Kornis Gyulát antiszemitának nevezték (sőt: nyíltan antiszemita; felvállalt és közismert volt antiszemitizmusa), rajta keresztül a szoborállítókat támadták, illetve petíciót is indítottak a szobor eltávolítására (majdnem 400 aláíróig jutottak október közepéig). Rétvári Bence államtitkár válaszolt, Ujváry Gábor történész a szobor mellett érvelt, és ellenpetíció is indult (hat aláíróval). Aztán ennyiben maradtak. Ugyan a jelzettnél több nyilatkozó volt, de a fentebb említettek elemzésével is teljes kép adható az ügyről, erre vállalkozunk az alábbiakban, méghozzá úgy, hogy kísérletet teszünk a megszólalók indítékait is feltárni. Így legalább olyan fontos az a kérdés, hogy miért kellett Kornis Gyulának szobrot állítani, mint az, hogy antiszemita volt-e Kornis.
A szoborállítás már a tavaly meghirdetett Kornis Gyula Terv kapcsán felmerült, ez a terv Rétvári Bence választókörzetének fejlesztési irányait fogja össze. Az akkor felsorolt indokok, miszerint Kornis váci születésű, ide járt iskolába, Klebelsberg Kunó mellett államtitkárként dolgozott, parlamenti képviselő, tudós, az MTA tagja, majd elnöke, egyetemi tanár, dékán, piarista szerzetes, letartóztatta a Gestapo, majd a kommunisták internálták; elég meggyőzőek. Látszik némi párhuzam Rétvári Bencével: ugyanaz a választókerületük, mindketten piarista diákok voltak, mindketten államtitkárok. Ennél azonban sokkal fontosabb mondanivalója van a szobrának:
Kornis Gyula az állam és az egyház harmonikus együttműködését jelképezi,
amely együttműködésnek kétségkívül egyik legfontosabb terepe az oktatás. Vagy másképpen: azt jelképezi, hogy az állam az oktatásban a keresztény hagyományokra kíván építeni. Kornis Gyula egy személyben volt egy tanítórend tagja, a pedagógia tudományának kutatója, keresztény-nemzeti elköteleződésű politikus, közoktatásügyi államtitkár éppen abban az időben, amikor iskolákat építettek, az oktatásra stratégiai ágazatként tekintettek és sokat költöttek.
Az oktatás feltételei alaposan megváltoztak a 100 évvel ezelőttihez képest, de látszik a jelenlegi kormányzat törekvése, hogy felelevenítse az akkori keresztény-nemzeti korszellemet, mert – ahogy akkor is gondolták – csak ezeken az alapokon van lehetőség a megújulásra. Az elgondolás nem rossz, de adódik egy-két nehézség. Az nyilvánvaló, hogy ma egyháziassá tenni az oktatást nem lehet, még ha vannak is egyházi fenntartású iskolák. Hogy ennél nagyobb baj is van, azt nehezen lehet elképzelni. Pedig van, méghozzá a szavak és a tettek közt feszülő ellentmondás. Míg Kornis idején meg is valósították, amit gondoltak és mondtak, addig manapság éppen az ellenkezőjét teszik. A keresztény hagyományok felelevenítése, újragyökereztetése nem megy keresztény életvezetés nélkül. Nagy kárára van az elképzelésnek, de magának a kereszténységnek is, ha olyasvalaki propagálja, aki saját maga nem aszerint él. Amellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy míg a két világháború között a tanár megbecsült és tekintélyes személynek számított, addig ma életpályával hitegetik, növelik az óraszámát és adminisztrációs terheit, fizetése a nemzetgazdasági átlag alatt van, és még hosszasan lehetne sorolni. Így Kornis Gyula eszközzé silányul mai felhasználói kezében, olyan eszközzé, amivel leplezni próbálják saját hiányosságaikat, esetleg alkalmatlanságukat. Ezt annak ellenére is tartjuk, hogy Kornis emlékének felidézése és ápolása derék dolog, a róla elnevezett terv kifutása csak 2030-ban lesz, addig még történhet egy s más.