„A budapesti gettófelszabadulás évfordulóján méltatlannak tartottam volna szólni arról a gyalázatos beszédről, amit Szalay-Bobrovniczky Vince mondott el a Dohány utcai zsinagógában, a magyar kormány képviseletében, azonban nem lehet elmenni mellette szó nélkül.
Sokan foglalkoztak azzal a kérdéssel, hogy vajon a 75. évforduló annyit érdemel-e csupán, hogy mindössze egy helyettes államtitkár jelenjen meg a Budapesti Zsidó Hitközség központi megemlékezésén – miközben II. világháborúhoz kapcsolódó évfordulóknak, Németország egy teljes évet szentelt nemrégiben, számos rendezvényen a legmagasabb politikai szinten képviselve a kormányt –, én nem erről szeretnék most beszélni.
Arról az arcátlan cinizmusról szólnék, ami jellemezte a holokauszttúlélők és leszármazottaik szemébe nézve elmondott beszédet, amelynek most csak néhány részletét emelném ki.
A helyettes államtitkár elmondta: Magyarország összefog azért, hogy faji, etnikai, vallási alapon senkit se érhessen megkülönböztetés. Mindeközben az igazság az, hogy a kormányfő maga kezdeményezett újabb gyűlöletkampányt a gyöngyöspatai romák ellen. Ezt, azóta a kormány számos pozícionáriusa folytatta, megannyi formában. Szalay-Bobrovniczky mindezt úgy mondta, hogy szemmel láthatóan, ő maga is tisztában van a ténnyel: »példamutatással erősíthetők a tendenciák«. Igaza van. Kérdés, hogy a kormány mikor néz szembe saját »példamutatásával«, és azzal, hogy az egész kabinet szintet lépett a kirekesztés tekintetében. A menekültek ellen folytatott gyűlöletkampányt most már egy olyan kampány váltotta fel, amelynek honfitársaink a célpontjai.
Hivatkozott a helyettes államtitkár az Alaptörvényre, amely egyértelműen nem minden magyar polgár, hanem a kétharmad legfelsőbbrendű jogszabálya: a kormány szemlélete átüt a sorokon, több helyen – vallási értelemben már a preambulumban – diszkriminatív, ennek ellenére Szalay-Bobrovniczky úgy beszélt róla, mint az egyenlő méltóság és az egyenlő bánásmód garanciájáról. Ez egyszerűen nem igaz.
Beszélt ezen felül arról, hogy a középkorban a zsidók önszántukból költöztek a gettóba, ahol a saját szabályaik szerint tudtak együtt élni, nem volt ez a kifejezés mindig negatív tartalmú. Majd, visszatért a II. világháború borzalmaira, és azt mondta: az áldozatnak mindig van értelme. »Minél nagyobb az áldozat, annál értékesebb.« (Fontosnak tartom itt tisztázni, a holokauszt kifejezés görög eredetű, szó szerinti jelentése: egészen elégő áldozat.) A beszéd e pontján, a sréhen mögöttem ülő holokauszttúlélő hölgy – miután percek óta rázta a fejét, és egymásra pillantgatva hitetlenkedtünk az újabb és újabb gondolatok megfogalmazása után – azt mormolta maga elé: »szemétláda«.