Az emberi szervek és céljaik
A transzmozgalom és az egész LMBTQ-szekció szereti elszakítani a szervek létét azok funkcióitól. Azonban nincs igazuk. Candace McCullough leszbikus siket aktivista, akinek partnere is siket, amikor mesterséges megtermékenyítés útján gyermeket akart vállalni, siket férfit választott hozzá, hogy gyermeke is siket legyen. Első gyermeke teljesen siket, a második alig hall, s Candace szerint ezzel semmi probléma nincs, mivel a siketség csak egy alternatív kulturális forma.
Minden józan eszű ember tisztában van vele, hogy ez az érvelés diplomatikusan szólva sántít. De mivel normális esetben nem szoktunk ilyen alapvető és magától értetődő dolgok igazolásán gondolkodni, egy jól érvelő bolond könnyen sarokba szoríthat minket okos, ám gonosz logikai akrobatamutatványaival.
A neurobiológus Mureen Condic (aki az USA National Science Boardjának tagja 2018-2024 között, egyben bioetikus és ombudsman, és többek közt a Berkeley-n végzett) és filozófus testvére, Samuel Condic egy tanulmányukban (Defining Organisms by Organization) így szemléltetik mindezt:
„egy szerv meghatározó tulajdonsága a szervezet: egy entitás különböző szerveinek feladata, hogy együttműködjenek az egész entitás jóléte érdekében”.
.A szerveink tehát a szervezet egészéért vannak, reproduktív szerveink pedig egy még nagyobb jóért. A nem, mint állapot a test ilyenfajta szervezettségének és célra orientáltságának elismerése. Ha egy szerv, legyen az a szem, a fül vagy a nemi szervek, nem felelnek meg ennek, nem vagy csak részlegesen tudják teljesíteni feladatukat, akkor az nem pusztán önkényes társadalmi konstrukciók által el nem ismert eltérés, különbség, egyenlő értékű alternatíva, hanem „működési hiba”, rend-ellenesség. Ezért téves a párhuzam a transznemű és interszex (hermafrodita) emberek közt: utóbbi ugyanis születési rendellenesség.
A „nemváltás” során létrehozott nemiszerv-utánzatok és a valódi közt a viszony olyasmi, mint egy valódi lift és egy papírlift közötti különbség. A transzmozgalom szerint a szerveinket nem definiálhatjuk funkcióikkal, ezért az utánzat is valódi.
Mindez olyasmi, mintha készítenénk egy papítliftet, és közölnénk, hogy ez lift, majd amikor kritikusaink rámutatnának, hogy az csak látszólag lift, mert nem tölti be a lift funkcióját, akkor azt mondanánk, hogy szerintünk helytelen dolog a lift fizikai megjelenéséből és addigi használatából arra következtetni, hogy a lift csak emberek emeletek közti szállítására való alkalmatosság volna, és azzal hozakodnánk elő, hogy vannak elromlott liftek is, és úgy tennénk, mintha az elromlott liftek azonos természetűek volnának a mi papírliftünkkel, vagy épp nem volnának liftek. Vagy fölvetnénk, hogy a lift nem egyedüli funkciója az emberek emeletek közti szállítása, hanem lehet gyönyörködni például esztétikai megjelenésében, ha szépen van kialakítva – és rámutathatnánk, hogy papírliftünkben is lehet gyönyörködni. De vajon csak azért, mert találtunk egy közös lehetséges funkciót, azt, hogy a valódi és a papírliftben is lehet gyönyörködni, illetve felhozzuk a nem működő liftek párhuzamát (a la meddőség) már valódi liftté teszi papírliftünket? Mondhatnánk még, hogy mindenki határozza meg úgy a liftet, ahogy akarja – ezzel azonban nem oldottuk meg a problémát, csak növeltük a káoszt.
A probléma mindezzel az, hogy megszünteti a dolgok meghatározásának lehetőségét, s ezzel saját maga alól is kihúzza a talajt. Természetesen a nemi szerveknek sem pusztán a szaporodás szolgálata a funkciója, hanem például a gyönyörszerzés is, de ettől még egy pénisz- vagy vagina-utánzat nem lesz valódi pénisz vagy vagina.
Érzi ezt a transzmozgalom is, ezért szeretnék, ha „befogadó” jelleggel inkább „elülső nyílásról” beszéljünk („front hole”) vagina helyett, mert az utóbbi kirekesztő.
Stabil és bináris?
Dr. Paul McHugh, aki a nemváltó műtétek úttörőjének számító John Hopkins Egyetem kórházának vezető pszichiátere volt, és a már említett Dr. Lawrence Mayer a nemiséggel kapcsolatos szakirodalmat áttekintő, nagyívű, 2016-os tanulmányukban (Sexuality and Gender; Findings from the Biological, Psychological, and Social Sciences) kifejtik:
Ahogy a nemi identitásra vonatkozó kifejezések szaporodnak, és jelentésük egyre individualizáltabb, úgy „egyre inkább elveszítjük a közösen elfogadott kritériumokat, amelyekkel meghatározzuk a genderrel kapcsolatos különbségtételeket. Ha a gendert teljesen elszakítjuk a biológiai nemek binaritásától, akkor a gender bármire vonatkozhat a viselkedéssel, biológiai jellemzőkkel vagy pszichológiai faktorokkal kapcsolatban, és mindenkinek lehet egy olyan gendere, amit a saját karakterisztikumai által határoz meg.” Ez a reductio ad absurdum pedig
olyan tág gender-definíciókhoz vezethet, hogy azok végül nem jelentenek semmit.
Alternatív megoldás lehet a férfi és nő mivolt nemileg tipikus viselkedés szerint való definiálása (a la transzmozgalom). Ez ugyanakkor szembe megy a feministák törekvéseivel, illetve a nemileg tipikus viselkedések társadalmi konstrukciónak tartásával. Egyben az ellenkező nemhez sorolja a kivételeket. Valamint definíciós nehézséget is jelent, hiszen a nemileg tipikus viselkedés nem határozható meg teljes pontossággal.
A férfiasság és nőiesség egyetlen, jól meghatározható eredete tehát – vonják le a kutatók a következtetést – a nemek reproduktív szerepében lelhető fel: így „a nemi szerepek konceptuális alapja stabil és bináris, egyben lehetővé teszi, hogy a férfiakat a nőktől reproduktív szerveik rendszerük alapján különböztessük meg, még akkor is, ha esetleg az egyének viselkedése nemileg nem tipikus.” Továbbá „a biológiában egy szerv akkor női vagy férfi, ha struktúrája szerint szerepet játszik a reprodukcióban. Ez a definíció nem kíván meg semmilyen önkényes mérendő vagy számszerűsíthető fizikai jellemzőt, viselkedést; pusztán a reprodukciós rendszer és folyamat megértése szükséges hozzá.”
Paul McHugh és Lawrence Mayer levonja a következtetést: „A biológiai nem tudományos meghatározása, szinte minden emberi lényre vonatkozóan világos, bináris és stabil; ez egy biológiai realitást takar, amit nem cáfol a nemileg tipikus viselkedés alóli kivétel sem, valamint
nem lehet megváltoztatni sem sebészeti beavatkozással, sem társadalmi kondícióval”.
Egyébként a felmérések szerint a transzneműek mentális problémái nem szűnnek meg a műtéttel – épp ezért lett szkeptikus a nemváltással kapcsolatban Paul McHugh professzor is. Egyre több könyv szól a nemváltást megbánók történeteiről. Hozzátehetjük azt is: a vonatkozó kutatások áttekintésével a két szerző arra is rámutat, hogy a nemiség fluiditásáról, képlékenységéről szóló közkeletű megállapítások elsősorban a nem heteroszexuálisokra igazak. Azaz ez a nemi képlékenység az LMBTQ-irányultságúakra jellemző, a heteroszexuálisok nemisége alapvetően stabil. Ráadásul a fiatalon nem heterók jelentős része később spontán heteroszexuálissá válik.
Mindezek tekintetében igen furcsa és érthetetlen, hogy az LMBTQ-mozgalom épp aktuális álláspontja szerint az a terápia, ami arra irányul, hogy az ember érzéseit összhangba hozza biológiai nemével, emberellenes és veszélyes; ám az évekig tartó, valóban veszélyes, ráadásul csak látszólagos, felszíni nemváltást eredményező, durva és drasztikus műtét kívánatos. Ez egy teljesen félrement gondolkodásmód. S ezt állítani nem transzfóbia, hanem a valóság elismerése.