„Senki nem engedhet meg magának ilyen stílust” – helyretették a gyermekotthon vezetőjét fenyegető Magyar Pétert (Videó)
„Nem fogjuk hagyni, nem élhet vissza a képviselői hatalmával” – üzenték meg a Tisza Párt elnökének.
Össze-vissza nyilatkoznak, de amikor tenni kell, tétlenek maradnak.
„Itt van például az oktatás kérdése. Ma minden kilométerkőnél elmondják, hogy a klímaváltozás veszélyeiről már az iskolában beszélni kell. Saját kormányzásuk alatt 2 Nemzeti Alaptantervet fogadtak el (2003-ban és 2007-ben), de egyikben sem fordul elő sem az éghajlatváltozás, sem a klímaváltozás szó. Egyetlen egyszer se írták le, pedig már akkor is ismert volt, most viszont minden második mondatukban szerepel. Ezzel szemben a 2012-ben elfogadott NAT-ban nyolcszor fordul elő ez a két kifejezés (az éghajlatváltozás 4 alkalommal, a klímaváltozás szintén 4 alkalommal). Ők csak beszélnek az éghajlatváltozásról, amikor éppen ez divat, mi viszont rögtön cselekedtünk, ahogy lehetőségünk volt rá. De ezen túlmenően is hangsúlyos téma az oktatásban a környezetvédelem.
Magyarország a környezetvédelmi oktatás terén más országok előtt jár, hiszen az éghajlatváltozás témaköre fontos részét képezi a hazai oktatási rendszer által közvetített ismereteknek. Az iskolákban jelenleg a földrajz, a biológia, a fizika és a kémia tantárgyak keretében is tanulnak a fiatalok az éghajlatváltozásról. A jelenleg hatályban lévő – és az újonnan készülő is - Nemzeti alaptanterv kiemelt területként kezeli a fenntarthatóság, a környezettudatosság ügyét. Ennek értelmében a felnövekvő nemzedékeknek meg kell tanulniuk, hogy az erőforrásokat csak tudatosan, takarékosan és felelősségteljesen szabad felhasználni.
Kiemeli a környezetvédelmet a többi ismeret közül, hogy számtalan tanórán kívüli iskolai programnak is ez a fő témája évek óta: Ökoiskola Program, Fenntarthatósági Témahét, Világ Legnagyobb Tanórája, Csodaszarvas iskolai közösségi program, Erzsébet-táborok programja.
Az Ökoiskola Program keretében részt vevő mintegy 1050 köznevelési intézménynek a mindennapjaiba szervesen beépülnek a környezet védelmével és a fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységek.
A Fenntarthatósági Témahét 2016. óta megvalósuló program, amelyhez évről évre az iskolák egyre nagyobb számban csatlakoznak. A 2018/2019. tanévben 1540 iskola több mint 330 000 diákja vett részt a témahéten. Ebben a programban a hagyományos iskolai keretekből kilépve foglalkoznak a klímavédelemmel a diákok.
Az EMMI támogatásával szerveződik a Világ Legnagyobb Tanórája című egyhetes esemény is, amelyhez 2019-ben 634 iskola közel 4700 osztálya csatlakozott. A program fő célja, hogy felhívja a tanulók figyelmét a Fenntartható Fejlődési Célokra. Ezek egyike a fellépés az éghajlatváltozás ellen.
A Csodaszarvas iskolai közösségi program keretében bentlakásos és napközis, egyhetes programokat dolgoztak ki. Az egyhetes környezetvédelmi program a Csodaszarvas iskolai közösségi program kínálatából – a pedagógusok választása alapján – tavaly a harmadik, idén már a legnépszerűbb volt.
A környezetvédelem fontossága az Erzsébet-táborok programjaiban is tetten érhető. A gyerekeket a programokon keresztül is ösztönzik a szervező Erzsébet Alapítvány munkatársai a környezettudatosságra.
2018-ban a pedagógusminősítés már meglévő kompetenciaterületei kiegészültek a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai tevékenységeivel.
Környezetünk megóvásával lehet küzdeni a klímaváltozás ellen. Komoly dolgokhoz nem lehet komolytalanul viszonyulni, nem lehet minden nap mást mondani, össze-vissza beszélni. Mi, az elmúlt 9 évben fontos konkrét lépéseket tettünk, kézzelfogható eredményeket értünk el, hogy a fenntarthatóságra nevelés, környezetünk megóvása általános szemléletmóddá és gyakorlattá válhasson az óvodákban és az iskolákban.”