Nemzeti konzultáció: arról lehet dönteni, hogyan tovább a magyar gazdaságban
A Fidesz mindenkit arra kér, hogy töltse ki a nemzeti konzultációt.
A tájékozatlanságot fokozza, hogy a szakképzés az utóbbi évtizedekben számtalan lényegi változáson ment át.
„A szakképzés nagy átalakítás előtt áll. Bár a változások már azokat is érinteni fogják, akik most járnak az általános iskola 8. osztályába, hatalmas a tájékozatlanság a tervezett intézkedésekkel kapcsolatban. A médiában csak hírmorzsák jelennek meg, a hivatalos tájékoztatás előadásokra, nyilatkozatokra szorítkozik, az érintett szülők, diákok, tanárok, sőt, a pályaorientációs szakemberek sem ismerik a reform lényegét, részleteit.
Abban, hogy a közvélemény »nincs képben« a szakképzéssel kapcsolatban, nincs semmi szokatlan. Annak ellenére, hogy a középfokon tanulók mintegy kétharmada a szakképző iskolába jár, a szakképzés hírei nem szokták átlépni az ingerküszöböt. Ennek a legfontosabb oka, hogy a közvélemény irányítóinak – az újságíróknak, a politikusoknak, sőt, az oktatási szakemberek nagy részének is – kevés személyes élménye van erről a területről. Szinte mindannyian gimnáziumba jártak, gyerekeiket is gimnáziumba íratták, és ugyanígy voltak, vannak a barátaik is. A szakképzésben érintettek társadalmi státusza alacsonyabb a gimnazistákénál, ezért aztán érdekérvényesítési képességük is sokkal kisebb.
A tájékozatlanságot fokozza, hogy a szakképzés az utóbbi évtizedekben számtalan lényegi változáson ment át. Míg a gimnázium fogalma mindenkor nagyjából ugyanazt jelentette, a 3 éves szakmunkásképzőből 4 éves, OKJ-végzettséget adó szakiskola, majd újra 3 éves szakiskola lett, amit hamarosan – eufemikusan, érdemi változtatások nélkül – átneveztek szakközépiskolává. Az érettségit adó technikumból 4, majd 5 éves szakközépiskola lett, amelyet végül szakgimnáziumnak tituláltak, és most küszöbön állnak az újabb névváltozások.
Sajnos, az sem az első eset, hogy az érintettek is csak az utolsó pillanatban ismerik meg a rájuk vonatkozó változtatásokat. Volt rá példa, hogy a kötelezően használandó tanterveket csak a tanév kezdete után ismerték meg a tanárok, előfordult, hogy a jelentkezési határidő előtti napokban derült ki, hogy az iskolák nem indíthatják a tervezett szakképzéseket, a szakmai érettségi jelentősen megváltozott témaköreit csak pár hónappal az érettségi előtt hozták nyilvánosságra.”